Enlaces accesibilidad
Ajudes a la dependència

A Catalunya hi ha més de 57.000 casos pendents de valoració

  • Cal esperar gairebé un any per començar a cobrar un dels ajuts reconeguts per la llei estatal del 2006
  • L'any 2024 van morir més de 9.000 persones que encara esperaven rebre una prestació
La Natàlia Lázaro assisteix la seva mare que pateix demència amb cossos de Lewy
La Natàlia Lázaro assisteix la seva mare que pateix demència amb cossos de Lewy
Roger Franco | Maria Tarsà

Segons el departament de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat, el desembre de 2024 hi havia a Catalunya 229.333 persones que rebien prestacions i serveis vinculats a la Llei de Dependència. D'aquestes 45.961 tenien reconegut el grau 3, 91.166 el grau 2 i 92.206 el grau 1. Són xifres altes, però que no paren d'incrementar-se i ningú dubta que ho seguiran fent pel progressiu envelliment de la població.

De fet, el mateix departament admet que té pendents més de 57.500 valoracions i que les sol·licituds han crescut en l'última dècada un 130%, de les prop de 65.000 que hi havia el 2014 a les més de 150.000 que es tramitaven a finals de l'any passat. Tot plegat ha provocat un col·lapse administratiu que fa que des que una sol·licitud entra al sistema fins que la persona interessada rep la resolució del seu cas passen, de mitjana, 326 dies.

Col·lapse en la tramitació d'ajudes a la dependència

Aquesta demora no és innòcua. L'any passat 9.000 persones que havien demanat l'avaluació del seu cas van morir sense saber la resolució del seu expedient i són moltes les que encara que es carreguin de paciència veuen alterat el seu dia a dia. És el cas de la Laura, que s'ha de fer càrrec a tota hora de la seva filla Anna de 14 anys, que pateix trastorn de l'espectre autista, anorèxia nerviosa i comportaments autolesius.

La Laura és membre de sindicat de Mares en la Diversitat Funcional i assegura que la seva vida de dilluns a diumenge està centrada al 100% a la cura i l'atenció de la seva filla perquè no té reconegut encara el grau de discapacitat ni la dependència. "Jo així no puc aguantar més ni econòmicament ni físicament", lamenta.

Un laberint administratiu

L'administració es defensa argumentant que l'allau de peticions és tan elevada que amb els recursos actuals no donen l'abast. Segons el director general d'Autonomia Personal i Discapacitat del Depratament de Drets Socials i Inclusió, Antoni Galiano, la xifra de milers de casos acumulats a l'espera de resolució es deu a la "falta de sistemes informàtics i d'interconnexió i la poca inversió en aquest àmbit". Els afectats i les seves famílies es queixen també que fer una sol·licitud requereix fer diverses gestions que dilaten en el temps la resolució dels casos i l'eventual concessió dels ajuts.

El 75% de les persones dependents tenen més de 65 anys i això no només complica la vida de les afectades directament, sinó també de les seves famílies. La mare de la Natàlia té demència i el seu marit, també malalt, n'és el principal cuidador. Fa més d'un any i mig que van demanar l'ajuda de dependència i encara no tenen resposta. Segons explica, la persona que tenien designada com a assistenta social va estar de baixa i el seu expedient "va quedar en un limbo". Assegura que els seus pares no han cobrat cap prestació econòmica i s'han vist obligat a avançar els diners que paguen a una cuidadora una hora al dia.

En certs casos, l'espera es cronifica i les persones no són a temps de gaudir dels beneficis reconeguts en la Llei de Dependència aprovada l'any 2006. Segons dades de la patronal de les residències, el 2024 van morir a Catalunya 9.529 persones mentre esperaven rebre algun tipus de prestació reconeguda per la llei.

La presidenta de l'Associació de Centres d'Atenció a la Dependència de Catalunya (ACAD), Raquel Torres, comenta que és més habitual del que seria desitjable que mesos després d'haver iniciat els tràmits la resolució positiva del cas arriba, però les persones beneficiàries ja han mort. Per aquest motiu es treballa en una reforma del text legal que permeti agilitar i facilitar els tràmits i reduir els temps d'espera.