Enlaces accesibilidad

5 casos sonats de suplantació d'identitat amb noves tecnologies

  • L'artista Pilarín Bayés ha sigut víctima d'una suplantació a les xarxes socials per persones que buscaven lucrar-se il·legalment a través de la seva imatge
  • Al programa 'L'altaveu', el periodista Marco Chiazza fa un repàs a casos sonats de suplantació d'identitat amb les noves tecnologies

Per
5 casos sonats de suplantació d'identitat per internet
Captura d'imatge del programa 'L'altaveu' d'un perfil fals

La legislació actual sobre intel·ligència artificial va amb bolquers. Hi ha moltes formes de delinquir fent ús d'aquesta eina i que als autors no els passi res. Un mètode per enganyar la gent que s'ha popularitzat molt entre el món de la ciberdelinqüència és la suplantació d'identitat.

Moltes organitzacions i persones anònimes han aprofitat la imatge de personatges famosos sense el seu permís amb la finalitat de potenciar el màrqueting d'un producte, de fer-se virals a xarxes socials o d'obtenir diners creant falses campanyes. El periodista Marco Chiazza fa un repàs als casos més sonats al programa 'L'altaveu', que tracta especialment el recent cas de la famosa dibuixant catalana Pilarín Bayés.

1. La falsa veu de Scarlett Johansson

Un dels casos més recents és el de l’assistent virtual d'OpenAI que parla amb la veu de l’actriu estatunidenca Scarlett Johansson sense el seu permís. ChatGPT va utilitzar una veu molt similar a la que té ella en la que és una de les seves eines. L’empresa ja ha retirat el producte del mercat tot i que asseguren que la seva intenció no era suplantar-la.

2. El fals Tom Cruise

Un anònim ha suplantat a l’actor de cinema, Tom Cruise, a un vídeo. A través de la tecnologia 'deepfake', l'imitador l'ha manipulat per fer-se un semblant exacte al del cineasta estatunidenc i s’ha fet viral a TikTok. La cara, el cos, la veu i els moviments són idèntics i molta gent s’ha pensat que realment era Cruise el protagonista del contingut. Però, si es reprodueix el vídeo molt lentament i es fa una captura de pantalla, es pot apreciar com les ulleres de sol són parcialment transparents, cosa que evidencia que el vídeo és fals.

Moment on es pot veure que el vídeo de la suplantació a Tom Cruise és fals.

Vídeo viral de la suplantació a Tom Cruise.

3. El fals anunci de Tom Hanks

L’actor i director de cinema Tom Hanks va alertar d’un anunci que utilitza la intel·ligència artificial per suplantar-lo. Una empresa va utilitzar la seva imatge per promocionar un tractament dental. Això va generar molta polèmica per qüestions de drets d’imatge i de privacitat a conseqüència de l’ús de la IA.

4. El fals anunci de Lola Flores

Mitjançant la IA, una famosa marca de cervesa va utilitzar la falsa imatge de l’actriu espanyola Lola Flores, també mitjançant 'deepfake'. Igual que en el cas de Tom Hanks, l'objectiu era potenciar el màrqueting del producte. El més indignant és que d’aquesta publicitat van obtenir un resultat impressionant.

5. La falsa campanya animalista de Pilarín Bayés

Un dels objectius més fàcils de la ciberdelinqüència és la gent gran. La dibuixant catalana Pilarín Bayés ha alertat al seu perfil de xarxes socials d’una estafa que la involucra. Comptes falsos que la suplanten a Instagram i Facebook demanen diners per una suposada campanya animalista en la qual s’aprofiten de la seva imatge. Demanen quantitats de fins a 1.000 € que els estafadors exigeixen rebre abans d’enviar les obres artístiques, les quals són inexistents.