Enlaces accesibilidad
SOCIETAT

Els bancs fan créixer la bretxa digital i els pensionistes demanen solucions

  • Les entitats bancàries continuen el camí cap a la digitalització

Els sindicats demanen que es compleixi la normativa

Por
Una pensionista entra al seu banc de Palma
Una pensionista entra al seu banc de Palma

Anar al caixer automàtic i treure doblers és una missió impossible per na Rafaela Garcia. Té 78 anys i per fer operacions al caixer ha de demanar ajuda. "Ja no tenim les mateixes habilitats que abans. A més, moltes persones de la meva generació no han pogut estudiar".Com ella, la majoria de pensionistes no s'han pogut adaptar a les noves tecnologies. No tenen els coneixements necessaris per consultar el seu compte corrent amb l'aplicació mòbil o fer servir una targeta. També critiquen que els bancs ja no ofereixen la mateixa atenció personalitzada que fa uns anys.

Les conseqüències de la digitalització

Ja no tenim les mateixes habilitats i necessitam ajuda

Les entitats bancàries estan donant passes de gegant cap a la digitalització. Un nou sistema que, segons els sindicats, margina a les persones grans. Segons Pedro Berruezos d'UGT "la digitalització s'ha imposat a la nostra vida i els ciutadans ens veim obligats a realitzar moltes gestions de forma digital". Un problema per alguns pensionistes que no tenen les eines suficients per formar part del món digital. Per altra banda, Juan Sánchez de CCOO recorda que "quan intentes fer tràmits amb el mòbil has de vigilar perquè quan entres a algunes pàgines et cobren". Pedro Berruezos també recorda que el sistema bancari a les Balears ha perdut un gran nombre d'oficines des del 2008. "Moltes sucursals han tancat i això dificulta a les persones grans anar al banc i fer gestions com cobrar les seves pensions".

Altres entitats financeres continuen apostant pel tracte personal i ofereixen llibretes d'estalvi. És el cas de Caixa Colonya que ha notat un increment de clients. Molts venen d'altres entitats bancàries perquè cerquen un tracte més personal. Juan José Caldés, relacions institucionals i estalvi ètic de Caixa Colonya ho reconeix: "És un perfil de client que està acostumat al tracte personalitzat i vol continuar amb aquest servei".

El tracte personal és un dret dels consumidors

El contracte especifica que ens han de donar aquest servei de forma presencial

Des de l'associació de consumidors afirmen que el tracte personal és un dret dels clients. Segons Alfonso Rodriguez, portaveu de l'Associació de Consumidors i Usuaris de les Balears (CONSUBAL) els clients tenen dret a un tracte personal. "El contracte especifica que ens han de donar aquest servei de forma presencial".

La ministra d'Economia, Nadia Calviño s'ha reunit amb les tres patronals de la banca. Els ha recordat que han de garantir l'accés de les persones grans als serveis financers. La banca s'ha compromès a millorar aquest aspecte i es tornaran a reunir en un mes. Tot i això, els pensionistes són escèptics i continuen demanant que es compleixi la normativa. L'atenció presencial a les entitats bancàries és un dret, però asseguren que "moltes vegades no es compleix".