El Govern registra uns pressupostos de prop de 50.000 milions amb un augment del 22%
- La consellera xifra en 4.600 milions els destinats a finançar els compromisos pactats amb Comuns i ERC fins al 2030
- La partida total suma 9.126 milions, amb 4.100 milions per inversions i 893 milions per les polítiques pactades aquest 2026
La consellera d’Economia, Alícia Romero, ha lliurat aquest divendres el projecte de pressupostos al president del Parlament, Josep Rull, després de l’aprovació en un Consell Executiu extraordinari.
El projecte de llei de pressupostos manté una despesa total de 49.162 milions d’euros, la mateixa xifra del projecte presentat al febrer i retirat per falta d’acord amb ERC. Això sí suposen uns 9.126 milions més respecte als del 2023, els darrers aprovats, cosa que representa un creixement del 22,8%. També suposen un increment del 10,3% en relació amb la despesa de 2025, any en què es van aprovar suplements de crèdit per gairebé 4.000 milions d’euros.
Des del Parlament, Romero ha subratllat “l’ambició” del projecte i ha defensat que els comptes “responen a les necessitats del país” i estan “al servei de tothom”.
“🏛️ Alícia Romero presenta els pressupostos pel 2026 al Parlament.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) May 22, 2026
Preveuen un increment de 9.000 milions fins a un total de prop de 50.000 milions | @RTVECatalunya pic.twitter.com/EU3ZLkIA4J“
Compromisos i inversions
El projecte inclou 4.693 milions d’euros per complir els acords amb ERC i els Comuns fins al 2030, que se sumen als 4.100 milions en inversions ja previstos. També contempla un augment de recursos en sanitat, educació i drets socials, tot i que sense concretar-ne les xifres.
D’aquest import, 893 milions ja tindran impacte directe aquest mateix exercici. D'aquests diners, uns 360 ja estaven previstos en el projecte aprovat el mes de febrer per als acords amb els Comuns -reservats en els fons no departamentals i sense adjudicar-. Els altres 533 provenen d'una disposició en què s'havien reservat com a "coixí" per l'augment de previsió d'ingressos 500 milions per si arribava un pacte amb ERC que finalment s'ha materialitzat.
Programes prioritaris
Destaquen l’augment del Pla de barris, que arribarà als 400 milions d’euros, i la posada en marxa d’un Pla de pobles dotat també amb 400 milions en quatre anys, adreçat a municipis de menys de 5.000 habitants amb un objectiu similar de regeneració urbana i social.
En l’àmbit de l’habitatge, es preveu un pla de xoc de 630 milions en quatre anys, amb una línia anual de 50 milions de l’ICF per mobilitzar habitatges buits i finalitzar obres aturades.
Els acords també incorporen un fons extraordinari de 250 milions per al sistema sanitari, inversions en centres educatius i la climatització d’escoles, així com recursos per al reforç de l’Agència Tributària de Catalunya, el finançament universitari, la llengua catalana, les polítiques culturals i la creació de noves places judicials.
Pel que fa als ingressos, el Govern preveu recaptar 48.231 milions d’euros en ingressos no financers, un 27,9% més que el 2023. Els impostos aportaran prop de 6.500 milions d’euros, amb un augment superior als 1.500 milions respecte als últims comptes aprovats. El projecte inclou la supressió de 22 taxes, la creació de tres de noves i la modificació d’una setantena per simplificar la burocràcia.
Marge per l'acord amb els docents
Romero, assegura que el pressupost és viu i hi ha marge per cercar els recursos si hi ha un acord amb els docents. També hi ha un fons de contingència de 300 milions per fer front a fets inesperats com la Pesta Porcina o contratemps climàtics. "Si hi ha un acord trobarem els recursos. En un total de 50.000 milions els trobarem segur", ha assegurat.
“🏛️ Alícia Romero reitera que "hi ha marge pressupostari" per respondre a un possible acord amb els docents.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) May 22, 2026
🗣️ "Si hi ha un acord trobarem els recursos. En un total de 50.000 milions els trobarem segur" | @RTVECatalunya
➕ Info: https://t.co/8uZIadfZ9l pic.twitter.com/3SJichF3JN“
Calendari parlamentari
Amb l’entrada del projecte al Parlament, l’aprovació definitiva es preveu entre el 30 de juny i el 2 de juliol. Abans, els grups disposen de deu dies per presentar esmenes a la totalitat, que es votaran del 2 al 4 de juny, i de 20 dies més per a les esmenes a l’articulat.
Un possible dictamen del Consell de Garanties Estatutàries podria retardar la votació final aproximadament un mes.