Enlaces accesibilidad
Temps d'espera de més de 8 mesos

La crisi dels microxips dispara l'espera per comprar un cotxe nou i amenaça l'estoc

  • Els consumidors opten pel vehicle d'ocasió, però les matriculacions cauen un 34%
  • L'espera s'ha disparat amb retards que en alguns casos superen els 8 mesos
  • Les marques europees són les que acumulen més retards en les entregues

Per
La crisi dels microxips dispara l'espera per comprar un cotxe

La manca de semiconductors i microxips que aquesta setmana ha obligat a aturar la producció a la planta de Seat a Martorell ja es nota als concessionaris. L'espera per comprar un cotxe nou s'ha disparat, amb retards que en alguns casos superen els 8 mesos, i ha enfonsat les matriculacions de l'agost fins a un 34%, el pitjor nivell dels últims 10 o 15 anys.

L'espera per comprar un cotxe nou s'ha disparat | Joan Sisquella

Com a alternativa, molts consumidors opten pels vehicles d'ocasió, però des de la patronal Fecavem avisen que l'estoc "també està minvat i reduït". "Si a finals d'any no tenim una recuperació ràpida de subministraments de peces, tindrem una baixada d'estocs important. És un perill que esperem que se solucioni com més aviat millor", avisa Jaume Roura, president de Fecavem i l'UPM.

A les comarques gironines, la falta de microxips ja està afectant les vendes,  amb caigudes que podrien ser d'entre un 20 i un 30%. L'Associació d'empresaris de comerç i reparació de vehicles i embarcacions (CORVE) de Girona assegura que el problema s'incrementarà a partir d'aquest últim trimestre de l'any. El president de l'entitat, Jordi Solà, diu que els retards més grans es produeixen en vehicles que tenen molts sistemes multimèdia.

Per la seva banda, Jaume Roura indica que el problema "més greu" a l'hora d'entregar els cotxes és en els d'entre 10.000 i 25.000 euros, els més utilitaris. El president de Fecavem admet que les esperes per a un cotxe nou, dependent de cada cas "es poden estar allargant a 10, 15 o 20 setmanes" en funció del vehicle.

Les marques europees acumulen més retards

Jordi Solà apunta que les marques europees són les que acumulen més retards en les entregues de vehicles. De tota manera, el president de CORVE puntualitza que en els últims mesos els cotxes de fabricació asiàtica també estan notant la falta de microxips i això també els fa retardar les entregues.

Solà detalla que tants mesos d'espera ha portat molts consumidors a buscar cotxes d'ocasió. "Els preus d'aquest mercat estan incrementant", ja que garanteix als compradors una transacció més ràpida que en el cas dels cotxes configurats a mida.

També ha detectat aquesta situació Roura. En el "pitjor agost de la història pel que fa a la venda de cotxe nou, la de vehicle d'ocasió s'ha incrementat", ha dit el president de Fecavem. "Hi ha més estoc, més disponibilitat, i el client té millor oferta de preu", afirma. Tot i això, Roura ha alertat que l'estoc del vehicle d'ocasió també s'està reduint per la crisi dels microxips.

Una crisi global

La crisi global de manca de semiconductors i microxips afecta totes les marques de vehicles i no se centra, només, en el mercat de l'automòbil. De fet, segons Roura, també president la patronal de la metal·lúrgia UPM,  la falta de matèries primeres com coure, acer, alumini o equips tancats que vénen de països asiàtics provoca una situació "preocupant" que amenaça la continuïtat d'empreses i llocs de feina.

Roura avisa que la situació es pot agreujar a finals d'any, i exigeix una actuació contundent de les administracions.