Enlaces accesibilidad
Cultura

La cultura a Catalunya perd un quart de la facturació anual per la covid

  • Un estudi del CoNCA fixa en un 24% les pèrdues globals d'ingressos durant el 2020
  • Les arts escèniques i musicals i el cinema, sectors culturals més perjudicats amb un 70% de pèrdues
  • Els sectors del videojoc i la música en streaming van augmentar els seus ingressos un 11%

Per
 Cinemes Verdi a Barcelona
Cinemes Verdi a Barcelona

La cultura a Catalunya ha perdut un quart de la facturació anual des que es declarés l'estat d'alarma per la pandèmia de coronavirus. Les arts escèniques i l'exhibició cinematogràfica han estat els sectors més perjudicats, amb un 70% de pèrdues de mitjana. Així ho confirma un informe tècnic elaborat pel Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), amb el Departament de Cultura i l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i al costat del D'EP Institut.

Les arts escèniques i el cinema són els sectors culturals més perjudicats per la pandèmia | Agnès Batlle

Les arts escèniques i musicals i el cinema amb un 70% de pèrdues

L'informe fixa en un 24% les pèrdues d'ingressos en el conjunt del sector durant l'any passat, en passar de facturar 4.475 milions d'euros en 2019 a 3.387 milions en 2020.

Les pèrdues més copioses, d'un 72%, són les de les arts escèniques i musicals, mentre que l'àmbit del patrimoni i els museus va perdre un 35%; l'edició i el comerç al detall de llibres, un 14%; l'audiovisual i multimèdia va consignar un 15% de pèrdues i les activitats de disseny especialitzat, fotografia, creació artística i literària, un 12%.

En canvi, els sectors del videojoc i la música en streaming, de consum eminentment en línia, van augmentar els seus ingressos un 11%.

El digital, un complement i no un substitut de l'oferta física

L'informe, d'altra banda, recull que durant el confinament la cultura ha "reconvertit" molts dels seus formats en viu en digitals, encara que això "no compensa, ara com ara, la inversió econòmica necessària".

En aquest punt, l'informe subratlla que la "disminució d'ingressos i la pèrdua de patrocinis que implica fan que aquesta conversió es justifiqui únicament pel manteniment de l'activitat i el posicionament de marca".

Malgrat això, els gestors consultats "pronostiquen un futur híbrid amb més opcions i canals en el qual el digital és un complement i no un substitut de l'oferta física".

La presidenta del CoNCA, Vinyet Panyella, assenyala que "és important anar aprenent sobre la marxa les lliçons que la situació ens obliga a afrontar i, sobretot, és important anar discernint les estratègies per a salvar l'ecosistema cultural de possibles desastres, alhora que trobar noves vies de creixement i desenvolupament".