Enlaces accesibilidad

Black Friday 2025: més despesa, més descomptes i més precaucions

  • La despesa mitjana per ciutadà durant aquesta campanya serà de 219 €, segons l'OCU
  • El comerç de proximitat denuncia que el Black Friday debilita l'inici de la campanya de Nadal
El Black Friday dona tret de sortida a la campanya de Nadal
El Black Friday dona tret de sortida a la campanya de Nadal

Tot i que fa dies que els aparadors mostraven descomptes, avui és oficialment el Black Friday. Segons l'OCU, el 78% dels consumidors aprofitarà les rebaixes amb una despesa mitjana de 219 euros, 20 més que l'any passat. Roba, calçat i complements lideren les compres amb descomptes del 15% al 40%, per davant de la tecnologia.

El comerç català preveu estabilitat, però el comerç de proximitat alerta que aquesta campanya debilita l'inici de Nadal.

El Black Friday omple carrers i comerços mentre creix l'escepticisme pels descomptes

Un Black Friday "estable i positiu"

En aquest sentit, es constata una clara disparitat d'opinions. Tant el president de Comertia, Ignasi Pietx, com el de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, apunten que les previsions de facturació per al Black Friday 2025 són estables, amb vendes similars o fins i tot lleugerament superiors a les de l'any passat.

Jené afegeix que el canvi de temps i l'arribada del fred han afavorit la demanda de roba d'abrigar i d'equipament per a la llar, com ara estufes, que molta gent aprofita per comprar durant els descomptes del Black Friday.

Segons ell, el Black Friday és el cap de setmana de més vendes de l'any, o un dels de més volum, perquè es concentra un "efecte crida" important que marca l'inici de temporada.

Aquest fenomen s'ha estès més enllà del comerç tradicional. Centres d’estètica, espais culturals com l'Auditori de Girona, i el sector dels viatges també s’han sumat a la jornada amb promocions destacades.

Contra el comerç de proximitat

En canvi, moltes entitats del comerç local es mostren crítiques amb la campanya. Joan Guillén, president del Consell de Gremis de Catalunya, recorda que el Black Friday no genera un augment significatiu de vendes i que "invisibilitza" sectors com les floristeries o la decoració.

Guillén afegeix que aquesta campanya augmenta la "pressió de compra", fet que, segons ell, perjudica el comerç de proximitat i afavoreix les vendes de les grans empreses.

Joan Carles Calbet alerta de l'impacte del Black Friday en el comerç local

Des del Cafè d'Idees de La 2, Joan Carles Calbet, president del Gremi de Comerciants d’Electrodomèstics, reforça aquesta crítica i alerta que la campanya "allarga tant la temporada de Nadal que es dilueix i perd força". Afegeix que molts comerços fa anys que han deixat de participar-hi perquè no és rendible, i denuncia que el Black Friday és una moda importada dels EUA que "aquí s'ha desvirtuat", convertint-se en una "Black Week" o fins i tot un "Black Month".

Ciberestafes i IA

Durant campanyes com el Black Friday, les estafes en línia es disparen. Segons l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya, 7 de cada 10 correus electrònics comercials són fraudulents. Els ciberdelinqüents utilitzen ofertes sospitoses o descomptes exagerats per enganyar els usuaris, per això es recomana evitar accedir a enllaços rebuts per correu i utilitzar només mètodes de pagament fiables.

Les ciberestafes són cada vegada més difícils de detectar gràcies a la intel·ligència artificial, amb tècniques cada cop més sofisticades que poden convertir qualsevol persona en víctima.

Ciberestafes en augment durant el Black Friday

A aquesta desconfiança s'hi afegeix la polèmica pels descomptes enganyosos. El Ministeri de Consum ha sancionat set grans empreses amb multes que sumen 350.000 euros per incrementar el preu dels productes abans de rebaixar-los al valor original. Entre les sancionades hi ha Mediamarkt, Carrefour, PC Componentes i Notino Italia.