Enlaces accesibilidad

Arrenca el macrotall de l'R3: 16 mesos d'obres i paciència

  • Les obres entre Parets i la Garriga aturaran la circulació de trens durant més d’un any
  • Els ajuntaments celebren les millores, però reclamen més inversió i celeritat
Un tren de Rodalies sortint de l'estació de Parets del Vallès en sentit Barcelona. | ACN: Albert Segura
Un tren de Rodalies sortint de l'estació de Parets del Vallès en sentit Barcelona. | ACN: Albert Segura ACN

Aquest dimarts ha començat el gran tall de la línia R3, anunciat fa temps per Renfe i la Generalitat, però poc desitjat pels 21.000 passatgers diaris que en depenen. Durant 16 mesos, les obres de desdoblament de la via entre Parets del Vallès i la Garriga aturaren completament la circulació de trens.

El tall del servei, però, arriba fins a Montcada Bifurcació per la remodelació de l'estació, i els usuaris han d’adaptar-se a serveis alternatius en autobús per fer els seus trajectes habituals.

L'objectiu és eliminar un dels principals embussos del servei; és la línia de Rodalies amb més incidències. El que es faran és desdoblar les vies a Montcada Bifurcació per, si hi ha qualsevol avaria, no saturar l'R3.

Es tracta d’un projecte considerat dels més ambiciosos de la xarxa ferroviària catalana fins al dia d'avui. No hi ha precedents d’un tall tan llarg ni amb una afectació d’aquest abast. Segons la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, el pla alternatiu està funcionant correctament, tot i que s'obre a millorar freqüències a La Garriga.

Connexions de busos per arribar a Barcelona

Per minimitzar l’impacte, s’han programat 43.500 places diàries en 58 busos directes amb Barcelona des de la Garriga, Centelles i Vic. Els vehicles circulen entre les 6 i les 22 hores, amb freqüències que oscil·len entre els 15 i 60 minuts, segons l’origen.

Els busos amb parades —procedents de Granollers-Canovelles, la Garriga o Centelles— funcionen cada 20 o 30 minuts fins a gairebé les onze de la nit.

Caos controlat a Fabra i Puig amb el servei alternatiu de l'R3

En canvi, els veïns del Figaró i Sant Martí de Centelles han de fer transbord: el servei directe que van tenir en el primer tall no es repeteix.

17 quilòmetres sense circulació

En aquesta primera fase, Adif aprofita per reordenar les vies a Montcada Bifurcació i avançar en el desdoblament del tram Parets–la Garriga, on no circularà cap tren. En total, 17 quilòmetres sense servei que s’allargaran, si no hi ha retards, fins al maig del 2026.

Tampoc hi ha trens de l’R3 entre l’Hospitalet de Llobregat i Montcada Bifurcació. Aquest tram el cobreix l'R4, que comparteix totes les parades.

Els ajuntaments demanen celeritat i més inversió a la línia

Els ajuntaments de Vic, Manlleu, Centelles o Ripoll celebren que, després d’anys de promeses, les millores comencin a materialitzar-se. Però reclamen que es compleixin els terminis i que el desdoblament s’estengui a tota la línia, encara pendent.

Recorden que l'R3 és “una columna vertebral del país” i exigeixen a l’Estat i la Generalitat més recursos i més velocitat per acabar amb dècades de mancances.