Montserrat reivindica mil anys d'història amb una exposició al cor de Roma
- L'abat diu que el monestir seguirà acompanyant Catalunya i el català, i llança un missatge de rebuig a la violència
- Salvador Illa aprofita la inauguració de l'exposició per tornar a demanar que acabi la barbàrie a Gaza
L’Abadia de Montserrat porta al cor de Roma l’exposició itinerant Montserrat, un mil·lenni: una contribució benedictina a la construcció d’Europa, en el marc de la commemoració del seu Mil·lenari. La mostra es pot visitar fins al 14 d’octubre al Palau de la Cancelleria, un edifici renaixentista cedit per la Santa Seu.
L’acte ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa, i de l’Escolania de Montserrat, que ha interpretat el Cant del Virolai.
L'Escolania de Montserrat canta al Palau de la Cancelleria, a Roma, en el marc del Mil·lenari del monestir. ACN
Explicar l'essència de Montserrat
L’exposició, projectada en italià, utilitza recursos tecnològics i immersius per transmetre els valors benedictins que han guiat Montserrat durant mil anys. El lema del Mil·lenari —Ora, Lege, Labora, Rege te Ipsum, In Communitate— serveix de fil conductor per explicar l’essència del monestir i santuari, posant especial èmfasi en el valor de comunitat i en la Regla de Sant Benet.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, amb unes ulleres de realitat virtual a l'exposició ACN
Durant la inauguració, l’abat Manel Gasch ha reivindicat la fidelitat a la vida monàstica i a la llengua catalana, i ha assegurat que Montserrat continuarà acompanyant Catalunya i el català. També ha llançat un missatge de rebuig a la violència i ha defensat la necessitat de valors estables en un món canviant.
El pare Bernat Juliol, comissari del Mil·lenari, ha remarcat que els valors benedictins són útils per a tota la societat, especialment en temps convulsos.
L'exposició 'Montserrat: una contribuzione benedettina nella costruzione dell’Europa' ACN
Referència a la Flotilla
El president Salvador Illa ha destacat que Montserrat és una referència espiritual, cultural i identitària per a Catalunya, i ha elogiat el seu paper en la construcció de comunitats basades en la justícia social, la llibertat i la solidaritat. Illa ha destacat que "Catalunya no seria el mateix sense Montserrat".
“🏛️ Salvador Illa fa costat des de Roma les manifestacions per Palestina i els membres de la Flotilla | @RTVECatalunya pic.twitter.com/OOH6taBsvd“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) October 3, 2025
El president català ha aprofitat per "demanar que s'aturi aquesta barbàrie, que s'obrin corredors humanitaris i que les persones que han fet aquesta expedició puguin tornar sanes i estàlvies a casa seva".
L’exposició, que ja ha passat per Barcelona, París i Brussel·les, es podrà veure pròximament a Montserrat, amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la seva delegació a Itàlia.