Rodalies: pagar per un servei pitjor que quan era gratuït
- Durant el mes de juliol s'han registrat més de 300 incidències rellevants i només en tres dies no se n'ha notificat cap
- L'experiència diària dels usuaris dista molt de la versió oficial de Renfe, que xifra en un 90% la puntualitat dels trens
Des de l'1 de juliol els usuaris de Rodalies tornen a pagar per agafar un tren. Durant gairebé 3 anys, des del setembre de 2022, el servei no tenia cost per als viatgers que fessin un mínim de 16 desplaçaments en un quadrimestre, gràcies a l'abonament recorrent que el Govern espanyol va implantar com a mesura per contenir la inflació i fomentar l'ús del transport públic.
A Catalunya, aquests tres anys de pràctica gratuïtat han coincidit amb un període marcat per una acumulació molt gran d'incidències a la xarxa, que han causat nombroses i constants interrupcions del servei, retards i caos. Els usuaris n'estan farts i viuen amb una barreja d'indignació i resignació el fet que ara hagin de pagar per un servei que continua sent igual de deficient que quan era gratis.
No hi ha xifres oficials sobre el volum total i el detall de les incidències al conjunt de la xarxa de Rodalies, però RTVE ha recollit i analitzat les comunicades públicament a través dels perfils que Rodalies Catalunya té habilitats a la xarxa X durant el mes de juliol. Són més de 300, algunes redundants perquè sovint un problema a la xarxa o en un tren afecta més d'una línia, però amb tota seguretat són menys de les reals i les que pateixen a diari els usuaris.
La llista anterior és únicament una mostra parcial, i probablement petita, del conjunt d'incidències a les quals han hagut de fer front durant el mes de juliol els usuaris. En tot cas, és un fet que durant els 31 dies del mes només en 3 (el dimecres 9, i el cap de setmana del 19 i 20) no s'ha comunicat cap incidència rellevant a la xarxa.
La responsabilitat d'aquesta situació recau, en l'àmbit institucional, en el ministeri de Transports i el departament de Territori de la Generalitat. També en Adif, com a ens que gestiona la infraestructura, i en Renfe com a operadora del servei. Des de tots aquests àmbits s'admet que el servei no es presta en les condicions adients i que la freqüència d'alteracions tampoc és la desitjada. Ara bé, ho atribueixen a la forta inversió que s'està fent a la xarxa per posar al dia una infraestructura molt deteriorada i que pateix les conseqüències d'anys i anys en què no s'hi han abocat els diners necessaris per garantir-ne un bon manteniment.
Antonio Carmona, que fins fa unes setmanes era formalment el director de Rodalies i que habitualment exerceix de portaveu de la companyia, sosté que la fiabilitat del servei és "molt alta" i situa en el 90% la puntualitat del conjunt dels trens a la xarxa.
Renfe assegura que expedeix mensualment uns 2.000 certificats perquè els treballadors justifiquin a la feina que arriben tard, un 57% més que l'any passat i la xifra d'usuaris de Rodalies i Regionals va caure un 4,94% durant el primer semestre d'aquest any, amb comparació al mateix període del 2024, fins als 61,7 milions. Del que no es faciliten xifres oficials és de la quantitat de trens que estan fora de servei i que limiten la capacitat de reacció quan s'han de fer ajustos en l'oferta.
En qualsevol cas, la visió que es trasllada des de les institucions i les companyies contrasta molt amb la realitat que perceben a diari els usuaris, que no només es queixen pel mal funcionament i la poca fiabilitat dels trens, sinó també de la poca informació que donen, l'opacitat en la gestió de la comunicació i el tracte que reben per part d'alguns empleats.
Durant el mes de juliol, a banda d'incidències que afecten un tren concret o bé un tram d'una sola línia, la xarxa de Rodalies ha registrat dues afectacions de gran impacte. La primera va ser el dissabte 12, el dia que una dana va afectar bona part del territori català. Rodalies va informar que per "motius de seguretat a la circulació no es pot garantir l’habilitació de serveis alternatius per carretera" i va procedir a suspendre completament el servei a tota la xarxa. Al mateix temps va procedir a tancar les estacions "per evitar aglomeracions i per garantir la seguretat". El tall es va allargar durant més de 6 hores i no es va restablir la normalitat fins al dia següent.
“⚠️Si s'ha tallat la circulació per seguretat, no tenim res a dir. No som tècnics i no entrarem a valorar-ho.
— Dignitat a les vies (@dignitatavies) July 12, 2025
➡️El que denunciem és la manca d’informació. Si un dia normal ja és un drama, quan passa alguna cosa és directament un desert informatiu. Ningú pensa en l’usuari.“
La decisió no va estar exempta de polèmica. Alguns la van veure excessiva, tenint en compte que la suspensió va afectar parts del territori on no va caure ni una gota o on les pluges van ser minses. També va aixecar crítiques perquè mentre no circulava cap tren de Rodalies, els combois de Ferrocarrils de la Generalitat operaven amb normalitat i sense incidències destacables.
Dues setmanes després, el 28 de juliol, una avaria al matí en els sistemes de gestió de trànsit i senyalització d'Adif va obligar a aturar de nou tot el servei. La incidència es va localitzar en el centre de control de l'estació de França, que no podia establir comunicació amb els combois, cosa que va obligar a aturar-los per raons de seguretat. En van resultar afectades totes les línies de Rodalies i Regionals que passen per l'estació de Sants, és a dir, totes excepte l'R8
La incidència es va resoldre a mig matí, però es va reproduir al voltant de dos quarts de dotze del migdia. Els retards es van anar acumulant i durant la resta del dia la companyia va haver de suprimir trens per reordenar la circulació de trens.
D'altra banda, a mitjan de mes una "incidència del sistema informàtic" va obligar a ajornar un mínim de 24 hores la devolució de la fiança dels últims abonaments recurrents gratuïts de Rodalies i Mitjana Distància. Segons va anunciar la companyia en un missatge a la xarxa social X, durant el dia no es podien fer els reemborsaments ni a targetes bancàries ni en efectiu.
“📢ATENCIÓ
— Rodalies Catalunya (@rodalies) July 21, 2025
ℹ️ S'ajorna el començament del període de devolució de la fiança de l'abonament recurrent del maig-juny
⚠️ A causa d'una incidència del sistema informàtic, avui no es podran fer reemborsaments a targetes bancàries ni en efectiu.
➡️ Estem treballant per solucionar-ho“
La factura mental d'un servei deficient
Els problemes constants a la xarxa posen a prova de forma habitual la paciència dels usuaris i des de fa unes setmanes es té constància que aquesta situació no és innòcua. Un estudi elaborat per un equip investigador del Departament de Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) apunta que el 88% dels usuaris de tren noten un augment dels símptomes d’ansietat, depressió i malestar físic.
El treball analitza "les conseqüències psicològiques del mal funcionament de Rodalies i Regionals" i examina 4 indicadors de malestar emocional: ansietat, depressió, hostilitat i somatitzacions. L'anàlisi subratlla que les persones que agafen el tren amb més freqüència presenten més símptomes que la mitjana de la població i el 80% dels usuaris afirma que el servei va arribar tard més de la meitat de les últimes 5 últimes vegades que va desplaçar-se per la xarxa ferroviària.
Els resultats s'han obtingut a través d'un qüestionari al que han respost 695 persones d’entre 16 i més de 80 anys. Els responsables de l'estudi avisen que es tracta de "resultats preliminars" i continuen endavant amb la recollida de dades per fer la mostra "més representativa".
El qüestionari està obert a qualsevol usuari del servei ferroviari, però es va impulsar arran de l'acumulació d'incidències, talls i retards habituals en les línies del corredor sud, causades en bona part per l'adaptació de la infraestructura. De fet, durant el mes de juliol línies com l'R4, l'R2 Sud, l'R15, l'R16 i l'R17 són de les que han acumulat una quantitat més gran de problemes.
Les obres a la demarcació de Tarragona continuaran després de l'estiu i a finals de setembre està previst que comencin les que obligaran a tallar la línia R3 per desdoblar la via entre Parets i La Garriga i que s'han d'allargar fins al gener del 2027. En una primera fase de 8 mesos, els treballs es compaginaran amb la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació, que obligarà a interrompre el servei des de l'Hospitalet de Llobregat fins a la Garriga fins a l'abril del 2026. En els següents 8 mesos, el tall continuarà en el tram Mollet Santa Rosa - La Garriga.
Un horitzó de dos o trens anys
El 10 de juliol el ministre de Transports, Óscar Puente, va defensar en un acte a la seu del Cercle d'Economia l'esforç inversor que està fent el Govern espanyol per posar al dia la infraestructura ferroviària a Catalunya i va avançar la constitució imminent de l'empresa mixta que ha de fer efectiu, de forma progressiva, els traspàs de les Rodalies a la Generalitat. El Consell de Ministres de dimarts passat va aprovar aquest tràmit que, a mig termini, ha de permetre al Govern català gestionar de manera integral el servei ferroviari a Catalunya, a excepció de la part de la xarxa d'interès general.
És una societat que s'hauria de constituir abans del 31 de desembre d'aquest any i que comptarà amb un consell d'administració amb 5 membres proposats per la Generalitat i 4 pel Govern espanyol. Ara bé, a l'estructura accionarial l'Estat hi continuarà tenint majoria perquè el 50,1% serà de Renfe Viajeros SA i un 49,9% per la Generalitat. Segons el ministre Puente, la nova empresa permetrà una presa de decisions més àgil i ajudarà a respondre millor a les prioritats de Catalunya com a titular del servei ferroviari. Sobre les incidències, Puente està convençut que amb el ritme inversor dels últims anys i les obres actuals, els usuaris notaran una millora substancial del servei en un termini de "dos o tres anys".
El Govern de la Generalitat i Renfe van presentar al gener un pla urgent de millores que contemplava fins a 39 mesures en tres eixos fonamentals: la millora de la informació i atenció als usuaris, la millora de la seguretat i la millora de les estacions i els trens. Pel que fa al primer, es pretenia garantir que els usuaris de Rodalies tinguessin "informació en temps real" davant les incidències i reprogramacions del servei.
De fet, una de les queixes recurrents dels usuaris és que els sistemes d'informació oficials, com ara pantalles a les estacions o aplicacions de Renfe i Adif, no ajuden a fer-se una idea de la veritable circulació dels trens. Per això, cada cop són més els viatgers que utilitzen aplicacions desenvolupades externament amb informació que reflecteix de forma més fidedigna la situació a la xarxa.
“🚉📱 L'aplicació @transportamcat recull els horaris dels trens de Rodalies en temps real.
— RTVE Catalunya (@RTVECatalunya) April 3, 2025
👉 El David Cortés és el creador d'aquesta app #AltaveuRTVE.
▶️ https://t.co/Es221NBzXZ pic.twitter.com/Xt8Kw27tkQ“
Les diverses plataformes d'usuaris són més aviat escèptiques amb el grau de compliment dels terminis anunciats. S'han reunit amb el Govern, Renfe i Adif i han arrencat el compromís de rebre els indicadors de les incidències, tant pel que fa a retards com a cancel·lacions, i de les actuacions principals a les línies. Però auguren que, si més no, a curt termini hauran de seguir fent pressió. A principis de setembre es tornaran a reunir amb les institucions i les empreses operadores per avaluar el funcionament del servei durant l'estiu i com progressen els treballs de millora.