Enlaces accesibilidad

La nova empresa mixta de Rodalies estarà inicialment dins Renfe

  • Els estatuts finals preveuen un capital de 2 milions i la seu a Barcelona
  • ERC reivindica que serà una "empresa plenament catalana" i Junts parla de "submissió"
El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat sostenible, Jose Antonio Santano, al costat de la consellera Sílvia Paneque, en roda de premsa a Palau
El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat sostenible, Jose Antonio Santano, al costat de la consellera Sílvia Paneque, en roda de premsa a Palau | ACN

La Generalitat i el Govern central han presentat la configuració final de l'empresa mixta que assumirà el servei ferroviari a Catalunya. La companyia portarà el nom de "Rodalies Catalunya - SM" i es constituirà com a societat anònima.

El que més sobta és que "inicialment" estarà dins Renfe, en contra del que reivindicaven formacions com ERC i Junts. El seu capital inicial serà de dos milions d'euros amb la seva seu a Barcelona.

Pels dos executius, la fórmula d'una majoria per part de Renfe assegura que es garanteixen els drets laborals i de mobilitat dels treballadors, així com que permetrà que la nova companyia pugui obtenir les llicències com a operador amb més rapidesa.

Majoria de Renfe

Els estatuts de la nova societat preveuen la "transmissió d'accions" entre els socis per canviar de majories. De moment, es manté una propietat del 50,1% de Renfe i un 49,9% de la Generalitat. Unes majories que contrasten amb el fet que el president de l'entitat serà nomenat a proposta de la Generalitat. El consell d'administració estarà format per cinc representants de l'executiu català i quatre de Renfe.

La nova empresa de Rodalies es constituirà "inicialment" dins de Renfe

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha qualificat l'acord de "triomf" i "com l'inici d'un canvi per la mobilitat pública catalana". Per la portaveu de l'executiu català és "assumir la demanda històrica" amb l'objectiu de "garantir la qualitat del servei".

El secretari d'Estat de Mobilitat, José Antonio Santano, ha titllat el pacte de "fita històrica" i que mostra "una manera d'entendre l'Estat, on els serveis es presten millor, sobretot els de proximitat, si s'apropen al territori". Davant els mitjans, Santano ha assegurat que es tracta d'un "traspàs integral": "Això no és una filial de Renfe". "La Generalitat tindrà un protagonisme indiscutible", ha remarcat.

Govern i Transports presenten la nova empresa mixta que gestionarà Rodalies

Paneque també ha aprofitat la conferència de premsa per agrair al Govern d'Espanya "la voluntat de pacte", a l'acord sindical, i ha fet una menció especial a Esquerra Republicana de Catalunya (ERC): "Han estat absoluts protagonistes d'aquest acord". "Complim els nostres compromisos", ha reivindicat la consellera per aquest punt pactat amb els republicans.

Submissió del Govern per Junts

La nova configuració de Rodalies de Catalunya no ha estat ben rebuda des de Junts per Catalunya. Denuncien que "representa la submissió del Govern al seu amo de Madrid". El diputat, Salvador Vergés, ha parlat de "cortina de fum" després de constatar que "no hi ha un traspàs real".

Des d'ERC, en canvi, han reivindicat que la nova societat és una "empresa plenament catalana" amb una majoria del consell d'administració nomenats per l'executiu català. "Passi el que passi amb el 0,1%, la governança en mans de la Generalitat està garantida", ha assegurat la republicana Ester Capella des del Palau de la Generalitat.

La formació ha celebrat l'acord que ho qualifica en un "avenç en autogovern". Capella ha assenyalat que és la demostració de "fer efectiu el traspàs integral de Rodalies" i que reprèn el camí iniciat el 2010 per l'Estatut de Catalunya.

Les pròximes passes

La previsió és que els nous estatuts siguin aprovats primer pel consell d'administració de Renfe el pròxim dilluns 23 de juny. El Consell de Ministres i el Consell Executiu hauria de donar llum verda a l'acord abans de les vacances d'estiu.

L'objectiu és que la nova companyia comenci la seva activitat el gener del 2026, tal com preveu l'acord amb ERC. En aquest acord no s'especifica quan la Generalitat assumiria la majoria de la propietat de Rodalies Catalunya, malgrat amb Esquerra s'havia pactat que fos de dos anys.