El tall de l'R3 entre Montcada i La Garriga s'allargarà 16 mesos
- Les obres començaran al setembre i obligaran a mobilitzar 107 autobusos
- Es desdoblaran les vies entre Parets i La Garriga i es reformarà la platja de vies a Montcada
Nou maldecap pels a prop de 21.000 passatgers que utilitzen cada dia la R3 de Rodalies. El tall, a partir de setembre entre les estacions de Montcada-Bifurcació i La Garriga a Barcelona, durarà aproximadament 16 mesos. Es farà en dos fases que oligaran a interrompre primer el tram entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga i després fins a Mollet-Santa Rosa.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha participat en la trobada amb els municipis afectats i les plataformes de viatgers als que ha advertit que "les obres són tant molestes com necessaries". "Si no fem aquestes obres i inversions previstes no tindrem un servei de Rodalies com el que mereix Catalunya", ha afegit.
Des de la plataforma d'usuaris 'Perquè no ens fotin el tren', el seu portaveu Marc Janeras ha sortit "desesperat" de la reunió informativa amb la Generalitat, Renfe i Adif. Assegura que "l'R3 està crítica i s'estan prenen tot el temps del món". "Ara ens trobem amb un tall molt més llarg del que deia inicialment el projecte", denuncia Janeras.
A més, lamenta la manca de inversió en una infraestructura en la que "s'estant invertint 40 milions d'euros a l'any quan la mijtana de circulació dels convois es de només 40 quilòmetres per hora".
Les obres de millora
El tall ha de servir per dur a terme obres importants, com el desdoblament de la via entre Parets del Vallès i La Garriga, i la reforma de la platja de vies a Montcada-Bifurcació. Renfe i Adif han explicat que s'ha fet que totes dues coincideixin en el temps per a reduir les molèsties als usuaris. A més, s'aprofitarà per a realitzar millores addicionals, com cobrir la nova estació de Parets i renovar els sistemes de connexió de la línia.
Durant aquest 16 mesos, es veuran afectades unes 38 circulacions diàries, que transporten a uns 21.500 passatgers al dia. El cost total de les obres és d'uns 210 milions d'euros.
Dues fases
El treball es divideix en dues fases: la primera des del 27 de setembre de 2025 fins a abril de 2026, i la segona des d'abril de 2026 fins a gener de 2027. En la primera fase, els treballs en tots dos punts es realitzaran simultàniament, i en la segona, ja estaran acabats a Montcada-Bifurcació, limitant el tall a un tram entre Parets del Vallès i Les Franqueses del Vallès.
Durant la primera fase del tall, la circulació de la R3 es limitarà al tram entre La Garriga i La Tor de Querol (França), ja que tampoc circularà entre L'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) i Montcada-Bifurcació, que es podrà fer amb els trens de la R4 o el metro. Renfe té la intenció que tots els trens de la R4 en hora punta siguin de doble composició per a poder donar servei als usuaris.
En la segona fase, sí que hi haurà trens entre L'Hospitalet i Mollet-Santa Rosa (Barcelona) i la circulació seguirà tallada en el tram de 17 quilòmetres que es desdoblegarà.
Pla de transport alternatiu
Per a ajudar als usuaris, Renfe ha reforçat l'atenció en estacions i ha organitzat un pla de transport alternatiu amb 107 autobusos que realitzaran 639 expedicions diàries. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha destacat que es tracta del pla de transport alternatiu "més important fet fins ara en temps i dotacions".
A més es reforçarà la informació amb 70 auxiliars d'atenció al client a totes les estacions afectades.
- A la fase 1 hi haurà busos directes enre Centelles i l'estació de Fabra i Puig de Barcelona. Dos d'ells cobriran el trajecte fins a Vic en hora punta i un en la resta de la jornada en dies laborables. A més, hi haurà busos directes entre La Garriga i Barcelona i entre Centelles, Parets i Barcelona, i busos amb parades en totes les estacions entre Centelles i Barcelona.
- Durant la fase 2, es mantindran els busos directes entre Centelles i Barcelona --amb la prolongació fins a Vic-- i entre La Garriga i Barcelona, i hi haurà uns altres que connectin Centelles i Mollet-Santa Rosa, tant de manera directa com realitzant les parades intermèdies.