El MNAC aclareix que les obres de Sixena no han sortit mai del museu
- El Museu Nacional d’Art de Catalunya assegura que només hi va haver préstecs puntuals de petits fragments fa molts anys
- El MNAC insisteix en les condicions de la sala on s’exposa i que les obres no han viatjat des de fa 28 anys
El MNAC surt al pas de les afirmacions del govern d’Aragó que manté que les obres de Sixena han estat traslladades fins a dues vegades anteriorment a exposicions de Londres i Nova York.
En un comunicat, el museu aclareix que les pintures de la sala Capitular del Monestir de Sixena no han sortit mai del centre des que es troben al Palau de Montjuïc el 1961.
Precisament, aquest dijous al Col·legi de Periodistes de Catalunya es presenta un manifest a càrrec dels exconsellers de Cultura de la Generalitat de Catalunya en defensa de la conservació de les pintures murals de Sixena al Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Només petits fragments
Admeten que hi va haver en el passat el préstec “puntual” i de “petits fragments”. Ara bé, també matisa que es van fer en uns anys i un context històric en què la disciplina de conservació preventiva era molt menys estricta que ara.
Al comunicat el MNAC també aclareix que les pintures van ser portades a les reserves del museu amb motiu de la remodelació de l’edifici fins que va reobrir el 1995. La institució reitera que la seva ubicació actual és una estança “aïllada” sense obertures a l’exterior” i tractada per “aconseguir una qualitat de l’aire i condicions climàtiques especialment estables”.
28 anys sense viatjar
Només petites parts de les pintures han estat prestades a altres museus, generalment en forma de requadres reduïts sobre contraxapat que garanteixen una superfície rígida i uniforme.
Entre 1970 i 1997, diversos fragments d'aquestes pintures, especialment de l'intradós, han participat en diferents exposicions. Per exemple, el 1970, un fragment amb figures com Jesús i Eliezer va viatjar al Metropolitan de Nova York, i el 1984, aquest mateix fragment, juntament amb uns altres, es van exhibir a Londres i Girona.
Fragment amb Rei David i Er cedides al 'The Metropolitan Museum of Art' de Nova York el 1997 MNAC
A més, el 1988, a Girona, es van mostrar fragments amb escenes de Salatiel i Zorobabel, i a València el 1990. El 1997, durant l'exposició "The Glory of Byzantium" en el Metropolitan de Nova York, també es van presentar fragments amb escenes de Jessé, Rei David i Er.