Enlaces accesibilidad

Més d'un milió d'afectats pels retards a Rodalies

  • La Generalitat admet que en el primer semestre de l'any hi va haver 175 alteracions del servei rellevants i 1.500 hores acumulades de demora
  • La línia R15, que uneix l'Ebre amb Barcelona passant per Reus i Tarragona, concentra més del 60% d'incidències
Panells informatius a l'estació de Tarragona
Panells informatius a l'estació de Tarragona Arnau Martínez (ACN)
Roger Franco

Les incidències "destacades" al servei de Rodalies de Catalunya, que aplega les línies de rodalies de Barcelona i els regionals operats per Renfe, han causat 90.013 minuts de retards en els trens, és a dir, 1.500 hores, en el primer semestre de l'any. Així es desprèn de les dades facilitades pel departament de Territori al grup parlamentari d'Esquerra Republicana i a les quals ha tingut accés l'Agència Catalana de Notícies.

Segons aquestes xifres, un total de 1.155.230 viatgers s'han vist afectats per un total de 175 alteracions severes del servei, pràcticament una cada dia, entre l'1 de gener i el 30 de juny d'enguany. L'R15, que circula des de Barcelona fins a Riba-roja d'Ebre passant per Tarragona i Reus, és la línia més afectada. Registra 111 incidències, una mitjana de 6 de cada 10 dies, tot i que alguns dies n'acumula més d'una. Altres línies de regionals, com l'R14 i l'R16 també estan especialment afectades.

La xarxa de Rodalies de Barcelona apareix menys en el llistat proporcionat per Territori que fa referència a les "incidències destacades": l'R4 n'ha patit 17, l'R2 13, l'R1 11 i l'R3, 10. Les línies R7, amb 6, i R8, amb 3, se situen a la cua.

Territori no especifica els criteris per incloure unes incidències i no d'altres, més enllà de considerar-les "destacades". Del total de 175 que identifica com a tals entre l'1 de gener i el 30 de juny van succeir en 115 dies diferents, és a dir, en pràcticament dues de cada tres jornades. El mes de febrer se'n van registrar pràcticament cada dia, en 23 de les 28 jornades, les mateixes que el mes de març. Per contra, l'abril, que va coincidir amb Setmana Santa, va ser el mes amb menys dies amb complicacions, 14.

La quantitat de combois que van veure modificats els seus horaris per incidències en els primers 6 mesos del 2025 van ser 5.779, i 2.113 d'ells van circular durant el març. El tercer mes de l'any és el que va arrossegar més retards, que van sumar 411 de les 1.500 hores totals de demora del primer semestre. El juny va acumular 352 hores més d'esperes.

Les línies de Rodalies de Barcelona (R1, R2, R3, R4, R7 i R8) han acumulat 704.492 passatgers afectats, al voltant d'un 60% del total. La xifra de trens que han vist els seus trajectes alterats a aquestes línies també representen el 60% del total, però les línies regionals –sobretot R11, R13, R14, R15, R16 i R17– lamenten la gran majoria de les avaries (un 82%) i un 58% dels minuts de retard.

Segons Territori, l'afectació que va impactar en més passatgers va ser la del 28 d'abril, causada per l'apagada general que va viure tot el país, i que es xifra en 258.420 viatgers i 945 trens en el conjunt de les línies de Rodalies de Barcelona i els regionals. Els retards totals van ser de 45 hores a partir de les 12.33 hores del 28 d'abril i fins al final del servei de l'endemà –els problemes a la xarxa elèctrica arreu d'Espanya van impulsar l'abril com el mes amb més passatgers patint retards en el primer mig any del 2025.

El 17 de març va ser el segon dia amb més passatgers que van haver d'esperar a les andanes més temps del que desitjaven, un total de 84.268 de 387 trens diferents. El retard sumant totes les línies va ser de 24 hores i 19 minuts, i el detonant va ser la vaga de maquinistes anunciada per aquell dia que, malgrat que es va desconvocar a última hora del dia anterior, va acabar causant maldecaps a les estacions i trens suprimits.

Govern, Renfe i Adif acorden mesures urgents per Rodalies

En la resposta parlamentària a Esquerra, la Generalitat explica que les incidències produïdes a Rodalies "poden ser causades per problemes en la infraestructura i el material rodant, ocupacions del circuit de via, per la gestió del personal de conducció, per les obres que s'estan realitzant a diferents punts de la xarxa o per causes externes al servei, com actes incívics o incendis propers a la xarxa ferroviària, que provoquen alteracions, retards o cancel·lacions de trens".

Territori també recorda que el seu departament treballa "coordinadament" amb Renfe i Adif, i que la nova empresa mixta Rodalies de Catalunya significarà "un pas més en un traspàs crucial per reforçar la governança pròpia des de la proximitat i, sobretot, per garantir la qualitat del servei que es presta en l'àmbit de Rodalies".