Enlaces accesibilidad
arriba Ir arriba

Hoy Miguel Baselga centra su sección, "Lo que no me contaron en el conservatorio", en la figura del compositor y músico Manuel de Falla, que llevó los ritmos del flamenco a la música clásica. De Falla, el gaditano que alcanzó fama en el siglo XX, se pasó sus primeros años como músico tratando de diferenciarse. Finalmente, consiguió hacerlo se diferenció en sus composiciones musicales por acercar los ingredientes propios del flamenco a las orquestas clásicas.

Este fin de semana en Andalucía es también el de la música porque mañana llega la gran Final del Premio Internacional de Piano de Jaén, en su edición número 63. Un norteamericano, un italiano y una intérprete coreana se van a disputar este certamen, que organiza la Diputación de Jaén y que es uno de los más antiguos y prestigiosos de esta modalidad musical.

Hoy tenemos una cita imprescindible para los amantes de la música clásica, porque estos días "todas las notas suenan en Jaén". Así reza el lema de su Concurso Internacional de Piano, del que se disputa estos días la edición número 63. Jóvenes pianistas de todo el mundo acuden al certamen, algunos españoles. Y este año solo un andaluz. Con él ha estado Merche Basadre.

Recibimos a nuestro colaborador Miguel Baselga, acompañado del piano, en su sección "Lo que no me contaron en el conservatorio", donde hoy nos habla de lo que realmente importa en la composición de una armonía, estableciendo la diferencia entre la modulación y una simple flexión armónica. 

Las reglas de la armonía se asientan en la modulación, que es la que permite el cambio de tonalidad, en la que se pueden experimentar diferentes acorde, pero siempre dentro de la 'normativa' de esa tonalidad, dándole su estatus de melodía. Ahora bien, cuando queramos cambiarla, se realiza una modulación, estableciendo el cambio de la música que escuchamos. Por el contrario, cuando se realiza una flexión modular, lo que se practica es un movimiento armónico transitorio, que no permanece.
 

Monogràfic sobre el Gran Teatre del Liceu enregistrat el 1973 i sobre els orígens del barri on s'ubica. Recorre la plaça Catalunya, les Rambles, el Born, l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i els volts el Portal de l'Àngel, on hi havia el Convent de Montsió, on es feia teatre. El Gran Teatre del Liceu a les Rambles, al mateix emplaçament que avui en dia. Sala, cinquè pis, Cercle del Liceu, quadres de Ramon Casas i el mobiliari modernista. Assajos de ballet. El so original s'ha perdut i se'n desconeix la data d'emissió.  

Una generación de músicos, nacidos a mediados de los 70 y miembros de bandas de rock fundamentales, están coincidiendo como destacados compositores de bandas sonoras. Es el caso de Jonny Greenwood, guitarra de Radiohead y autor de la música de "El poder del perro", "Licorice Pizza" o "Spencer" o de los hermanos Aaron y Bryce Dessner, de The National, que han creado la banda sonora de la adaptación cinematográfica del musical Cyrano. En nuestro país, un buen ejemplo es Fernando Velázquez, ha firmado las bandas sonoras de algunas de las películas más taquilleras del cine español, por ejemplo, "Lo imposible" y también de obras teatrales como "El Gólem".

Una recomendación de Laura Barrachina.

La soprano María Uriz premiada amb la Medalla de RNE a la cantant més jove i distingida de la temporada del Gran Teatre del Liceu. Acte de lliurament amb paraules de Jorge Arandes, director de RNE i la presència de Joan Muntsó Cabús, cap de serveis de RNE i el Josep Maria Colomer, crític musical i creador del premi. Jerònia Vidal entrevista María Uriz: explica què representa per ella el premi i com va començar a estudir música. Jerònia Vidal entrevista també Joan Antoni Pàmias sobre el significat del guardó.
La revista musical 'Loco Paralelo', de Paco Morán, amb imatges de l'espectacle en què una cantant imita Guillermina Motta cantant 'Remena, nena' i d'Edith Piaf cantant. Anna Castells entrevista Paco Morán. 
Emès a la Segona cadena el 19/05/1977

Documental monogràfic sobre el Gran Teatre del Liceu. Comentaris del crític d'òpera Colomer Pujol; Toni Moreno parla de la bomba que caigué al pati de butaques i recita el poema de Joan Maragall Paternal; opinions del públic; Ricard Salvat, director d'escena, explica els criteris de selecció de la programació; Vicenç Sardinero, baríton, explica que és el més important a una òpera; Joan Antoni Pàmies, empresari del Liceu, explica com està constituïda la societat del Teatre del Liceu i quin és el criteri econòmic; el crític de teatre Xavier Fàbregas parla del

Presentació de Toni Moreno i realització de Jordi Lladó. Emès a la Primera cadena el 28/02/1977

Reportatge de la revista cultural Art Flash sobre les primeres representacions de Wagner al Gran Teatre del Liceu i els canvis posteriors, amb la reunió dels aficionats al músic alemany. Placa de l'Associació Wagneriana del 1951. Direcció d'Antoni Bartomeus, realització de Gregorio Aragón , producció de Francisco Quilez, guió d'Àlex Broch, Carme Riera i Octavi Martí. Emès el 04/12/1981 a la Segona cadena.

El IV Festival d'òpera del Gran Teatre del Liceu està organitzat pel patronat Pro Música del Liceu. Es programa La Fanciulla del West. El Liceu s'han convertit en consorci fa dos anys pel cost tan alt de les representacions. Assajos amb Plácido Domingo. Entrevista al gerent Lluís Andreu i al director d'escena Piero Faggioni. Emès el dia 01/01/1981
 

Imatges de la presentació de la nova temporada del Gran Teatre del Liceu 1979-1980 i decorats. La nova temporada comença el dimarts 17 amb Lohengrin, de Wagner. Muntatge dels decorats, alguns dels quals dissenyats i realitzats pel cap de maquinistes del Liceu Constanci Anguera. Emès a la Segona cadena el dia 15/11/1979. Realització d'Emiliano Moro.