Enlaces accesibilidad

Caos ferroviari amb afectacions a l'R2 sud i l'R4 el cap de setmana

  • Una protesta de maquinistes provoca la supressió d'un centenar de trens durant aquest dissabte
  • Els retards van arribar a les dues hores
Vestíbul de l'estació de Sant Vicenç de Calders
Roger Franco

Després del dia de caos que es va viure aquest dissabte, Renfe ha posat en marxa aquest diumenge un dispositiu per "minimitzar" les afectacions a les línies R2 sud i R4. Els retards d'una mitja hora de mitjana, van arribar fins a les dues hores, i es van cancel·lar un centenar de trens.

Tot plegat per les obres del Corredor Mediterrani, que han deixat sense circulació de trens tot el cap de setmana, i fins aquest dilluns a la tarda, l'estació de Sant Vicenç de Calders. Però RENFE ho atribueix a un conflicte laboral dels maquinistes.

Millora la situació a les estacions de RENFE afectades pels talls a les línies R2 sud i R4

L'estació més afectada ha estat la de Cunit, punt de sortida de la línia mentre duren les obres a Sant Vicenç de Calders. L'alcalde del municipi, Jaume Casañas, ha lamentat que el govern de la Generalitat no hagi donat explicacions.

Casañas demana a l'executiu que solucioni d'una vegada els problemes de mobilitat que afecten la demarcació de Tarragona després de sis mesos d'obres en el túnel de Roda de Berà. "El que demanem és que des del govern es tingui aquesta visió global, que es pensi amb el sud de Catalunya", insta el batlle.

Més personal, però sense reforç a Sitges

La companyia detalla que aquest dissabte s'ha disposat de més personal de reserva, s'han reforçat els efectius al centre de gestió d'operacions i personal d'informació i també s'han activat equips de coordinació.

RENFE ha hagut de suspendre, però, el reforç previst aquest cap de setmana entre Barcelona i Sitges amb motiu del Carnaval. Aquest diumenge s'han registrat també retards de 20 minuts a les línies R1, RG1 i R11 per una incidència a les instal·lacions de Maçanet-Massanes.

Protestes dels maquinistes

En un comunicat, Renfe assegurava que els retards generalitzats i freqüències de pas alterades eren provocades per un conflicte amb el sindicat de maquinistes". Unes incidències que s'emmarquen en el context de les mobilitzacions anunciades per les "centrals sindicals en protesta pel pròxim traspàs de Rodalies".

Les acusacions de Renfe han trobat resposta en el Sindicat Espanyol de Maquinistes Ferroviaris (Semaf), que atribueix la situació viscuda aquest dissabte a "un error de coordinació entre la Generalitat, Renfe i Adif". En un comunicat, el sindicat critica "les presses i la descoordinació" de les autoritats i les empreses responsables de la gestió del servei, i assegura que no han fet els deures per preveure els problemes, malgrat que n'eren conscients "amb més de 24 hores d'antelació".

El 1 de marzo de 2025, SEMAF denunció la descoordinación entre Generalitat, Renfe y Adif en la programación del servicio de Rodalies, causando retrasos e incumplimiento normativo. Se exige transparencia y se inicia investigación.

En aquest sentit, des del Semaf acusen l'operadora d'haver establert un quadrant de torns de feina "il·legal" que "incompleix diversos punts de la normativa vigent".

La Generalitat s'obre al diàleg, però amb "fermesa"

El secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal, ha confirmat mitjançant un missatge a la xarxa social X que els reforços de trens a l'R2 sud amb motiu del Carnaval "difícilment es podran fer per motius laborals". I ha afegit que "Renfe treballa per minimitzar les afectacions, però segurament es produiran aglomeracions". Davant les informacions que vinculen la protesta d'aquest dissabte a un suposat incompliment per part dels treballadors de les seves obligacions laborals, Nadal ha dit que la solució passa per "incrementar el diàleg", però alhora "mantenir la fermesa".

Molts usuaris de l'R2 sud i l'R4 han denunciat durant el matí que han hagut d'esperar més d'una hora per agafar un tren i que la informació que es donava a les estacions era escassa o en alguns casos "nul·la".

A mitjans de febrer, els comitès generals d'empresa de Renfe i Adif van obrir les portes a noves protestes pel traspàs de Rodalies, al·legant que s'havien incomplert els acords que van permetre desconvocar la vaga el 2023. En un comunicat conjunt, van advertir que el traspàs d'un tram de l'R1, descatalogar-la de la xarxa ferroviària d'interès general i "indefinició jurídica" sobre el futur de la plantilla de l'operadora contravenien la garantia d'integritat dels grups d'Adif i Renfe "mantenint les seves plantilles i la seva operació".

Sense trens a Sant Vicenç de Calders

El caos viscut a l'R2 sud i l'R4 ha coincidit amb el fet que aquest cap de setmana no presta servei l'estació de Sant Vicenç de Calders arran d'unes obres de millora i actualització de la infraestructura per adaptar-la a l'ample del Corredor Mediterrani. L'actuació s'havia d'haver fet durant els caps de setmana de febrer i març, però Adif ha comunicat a Renfe que no ha estat possible per l'endarreriment de l'entrega d'equipaments d'un proveïdor. Per garantir la mobilitat dels usuaris, s'ha habilitat servei alternatiu per carretera, que consisteix que cada 20 minuts surten autobusos cap a Cunit, el Vendrell i Tarragona.

La previsió és que a partir de dilluns a la tarda els trens de Rodalies tornin a fer parada en aquesta estació. No és el cas dels regionals, que seguiran passant de llarg fins als 25 de maig.