Isaac Albert reclama a Junts propostes concretes per millorar el nou finançament
- El portaveu adjunt d'ERC defensa que l’acord obre la porta a la recaptació de tots els impostos i a una cessió real de poder polític.¡
El vicesecretari general de Comunicació i portaveu adjunt d’Esquerra Republicana, Isaac Albert, reclama a Junts que presenti propostes per millorar el nou model de finançament, després d’anys de dèficit fiscal i d’un sistema que considera “caducat”. Albert avisa que el país “no pot viure de proclames constants” i demana fets i concrecions per tirar endavant l’acord..
“☕ @isaacalbert reclama a Junts propostes que millorin el model de finançament acordat | @Esquerra_ERC
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) January 12, 2026
🗣️ "Després d'un dèficit fiscal històric i crònic i un model caducat, el país no pot viure de proclames constants i necessita fets i concrecions"
📲 https://t.co/MrTxQlnBeM pic.twitter.com/IL39empxg3“
En una entrevista al 'Cafè d'idees', La 2 i Ràdio 4, Albert defensa que el nou sistema de finançament “neix a partir de demandes, necessitats i singularitats catalanes”. Tot i això, admet que no és un model exclusiu només per a Catalunya: “Si entenem singular com que només sigui aplicable per Catalunya, probablement no”.
Segons explica, poques comunitats podran o voldran assumir mesures com la recaptació directa de l’IRPF, fet que, a la pràctica, reforça el caràcter singular del model.
“☕ @isaacalbert defensa que el nou model de finançament "neix a partir de les singularitats catalanes" | @Esquerra_ERC
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) January 12, 2026
🗣️ "Si entenem singular com que només sigui aplicable per Catalunya, probablement no"
📲 https://t.co/MrTxQlnBeM pic.twitter.com/0ibjSc2Xug“
El dirigent d’ERC descarta que l’acord sigui un concert econòmic, ja que Catalunya continua dins el règim comú i la LOFCA. Tot i això, subratlla que el model “dibuixa elements que concerten”, com la gestió de prop del 80% de l’IVA, així com el pagament d’una quota de solidaritat.
“☕ @isaacalbert descarta el concert econòmic però reivindica que el nou model de finançament "dibuixa elements que concerten" | @Esquerra_ERC
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) January 12, 2026
📲 https://t.co/MrTxQlo94k pic.twitter.com/89y4YhRf8z“
Albert assegura que caldrà modificar la LOFCA perquè Catalunya pugui recaptar tots els impostos. En aquest sentit, apunta que eliminar la prohibició actual sobre la recaptació de l’IRPF seria “un primer pas molt clar” que permetria dibuixar el full de ruta legislatiu del nou model.
El cost de la vida queda fora del model
Un dels punts que no s’han incorporat és el factor del cost de la vida. Albert reconeix que és un element clau per a Catalunya, però explica que “tota variable acaba distorsionant els números” i que la complexitat del model fa difícil incloure’l si es vol garantir una majoria parlamentària àmplia.
“☕ @isaacalbert explica per què el cost de la vida no s'ha incorporat al nou model de finançament | @Esquerra_ERC
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) January 12, 2026
🗣️ "És un element que no hem aconseguit. Tota variable acaba distorsionant els números"
📲 https://t.co/MrTxQlo94k pic.twitter.com/L99HblrcH8“
Converses constants entre líders polítics
Albert confirma que Oriol Junqueras manté “converses constants i fluides” amb Carles Puigdemont, Jordi Turull, Pedro Sánchez i María Jesús Montero, tot i que nega que hi hagi una negociació formal amb Junts. “No sé si hi ha en agenda un viatge a Waterloo”, apunta.
“☕ @isaacalbert assegura que Junqueras té "converses constants i fluides" amb Puigdemont, Turull, Sánchez i Montero | @Esquerra_ERC
— Cafè d'idees (@cafedidees_rtve) January 12, 2026
🗣️ "No sé si hi ha en agenda un viatge a Waterloo"
📲 https://t.co/MrTxQlo94k pic.twitter.com/vIthSn2Ms7“
ERC descarta entrar al Govern del PSC
Finalment, Albert reitera que Esquerra Republicana no entrarà al Govern del PSC. “No vam decidir anar a l’oposició; qui ens va posar a l’oposició va ser la ciutadania”, afirma. També considera que, ara mateix, Catalunya no està en el debat de la independència perquè “el país té altres necessitats”.