Joana Barbany, comunicadora i consultora: "A la feina, m'entenc millor amb els homes"
Noms Propis
- La periodista i consultora tecnològica Joana Barbany és una pionera de la transformació digital i projectes digitals a Catalunya
- Barbany opina a 'Noms Propis' sobre les desavinences de la quota femenina, els xatbots i el teletreball
Joana Barbany compta amb una dilatada trajectòria professional que combina periodisme, gestió pública i consultoria tecnològica. Ha sigut figura clau en la transformació digital a Catalunya i pionera en projectes digitals com la primera ràdio per internet. Es defineix com una dona empoderada i compromesa amb la igualtat entre homes i dones, una d'entre altres temàtiques de les quals parla a la seva conversa amb la presentadora Anna Cler a 'Noms Propis'.
Diferències entre homes i dones a l'àmbit laboral
“La quota hauria de ser en ambdós sentits“
Per a molta gent, la quota de gènere és una mena de 'discriminació positiva' cap a la dona. Barbany creu que és una eina per canviar tendències i que en moments ha de ser necessària, però quan la situació es reverteix deixa de ser-ho. La periodista creu que també s'haurien d'aplicar a la inversa, amb els homes, en àrees com per exemple l'educació infantil o la infermeria. "Estem creant, pels mateixos nens, que només hi ha la mestra. La quota hauria de ser en ambdós sentits", considera.
La consultora reconeix que s'entén millor a l'àmbit laboral amb els homes que amb les dones. "Per l'educació que he rebut, soc molt masculina, molt directa", diu, i afegeix que tot és més senzill. "Deixes anar quatre crits i res els ofèn", explica Barbany, qui se sent una dona pragmàtica i raona que és per aquest motiu que connecta millor amb ells. Amb tot, la comunicadora pensa que encara avui en dia hi ha diferències a l'hora de treballar amb un sexe o un altre.
La consultora Joana Barbany treballa amb el seu ordinador. JOSEP ECHABURU
'Vull parlar amb una persona'
“Quan un client té un problema, una persona l'ha d'atendre, perquè si no el perds“
Amb relació a les tecnologies de la informació i la comunicació, la periodista també ha parlat a 'Noms Propis' sobre els robots que moltes empreses tenen sistematitzats per respondre a consultes de clients. A causa de la fredor i a la distància que provoquen aquestes eines en aquests espais de comunicació, Barbany revela que la demanda més repetida a tots els bots de conversa que hi ha a les empreses és 'vull parlar amb una persona'. "El xatbot et pot servir per a les FAQS, preguntes bàsiques. Però quan un client té un problema, una persona l'ha d'atendre, perquè si no el perds", opina.
El motor de les empreses
“Una dualitat entre el teletreball i la presencialitat és perfecte“
Arran de la pandèmia de la Covid-19, el teletreball ha vingut per quedar-se. Per a l'experta, pot ser una eina molt profitosa i productiva si es fa servir amb sentit comú. Tanmateix, cada cop són més les empreses que es fan enrere amb el treball telemàtic. Barbany creu que el principal motiu del fet que algunes companyies siguin reticents amb el teletreball és la pèrdua de socialització entre els treballadors. "Si has d'escollir entre dues empreses del mateix sector i amb les mateixes condicions laborals, et quedaràs amb aquella que tingui la gent amb la qual et portes més bé", exemplifica la comunicadora. En aquest sentit, la consultora considera que les empreses estan perdent la seva essència, les persones, que són qui les fan. Barbany veu inviable el teletreball com a única forma de treballar. "Una dualitat entre el teletreball i la presencialitat és perfecte", conclou.