Com sobreviure a l'adolescència dels fills: consells per entendre i acompanyar
- La psicopedagoga Sonia López Iglesias parla de com entendre i fer front a l'etapa de l'adolescència al Cafè d'Idees
- L'educadora i mare de dos fills presenta el seu llibre 'Quan l’adolescència fa mal'
La psicopedagoga especialitzada en adolescència Sonia López Iglesias presenta el seu llibre 'Quan l’adolescència fa mal', adreçat a mares i pares amb fills adolescents. L’obra ofereix claus per acompanyar els joves, cuidar la seva salut mental i aprendre a conviure amb ells en una etapa plena de canvis i reptes.
En una entrevista al Cafè d’Idees, presentat per Gemma Nierga, López Iglesias, també mare de dos fills, reconeix que la convivència amb adolescents no sempre és fàcil: "El nostre adolescent no s’aixeca amb ganes de tocar-nos el nas".
L’experta alerta que molts pares tracten els adolescents com a adults abans d’hora, quan encara necessiten empatia i presència. Confessar que els fills es poden equivocar és essencial: "A vegades els sobreprotegim i no els deixem desenvolupar les estratègies necessàries per afrontar els reptes que els regala aquesta etapa".
Comprendre el cervell adolescent
López Iglesias recorda que el cervell adolescent encara està en formació. La part prefrontal, responsable de funcions executives com planificació, gestió d’emocions, anticipació i control de conductes de risc, no està completament desenvolupada. Això provoca els coneguts “curtcircuits” en el seu comportament. "Si entenc el perquè de les seves conductes, no reacciono", assegura l’experta.
Canvi en l’educació
Segons l'educadora, abans els fills obeïen els pares per por, i no per convicció: "Educar a través de la por no és bo".
La clau està a acompanyar l’adolescència amb empatia, però també amb límits. Els moments quotidians poden convertir-se en finestres d’oportunitat per connectar amb els fills. Per exemple, en lloc de fer un interrogatori quan arriben a casa, és millor aprofitar moments genuïns, com acompanyar-los a algun lloc, per mostrar interès i comprensió. "Si et diu que s’ha barallat amb el seu millor amic, és molt important per a ell que li mostrem interès i que l’entenguem", recorda.
Un altre detall típic de l’adolescència és la seva habitació: "L’habitació és el reflex del seu cervell". Observar com organitzen el seu espai pot ajudar els pares a comprendre millor els seus sentiments i necessitats.
Paral·lelament, l'educadora recomana buscar activitats comunes, tenir paciència, compartir decisions i confiar en la intuïció dels pares per acompanyar els adolescents.
Consells pràctics
- Comprendre el cervell adolescent: Acceptar que encara no poden controlar tots els impulsos i emocions.
- Deixar que cometin errors: Permetre que caiguin i s’equivoquin els ajuda a créixer i a desenvolupar estratègies pròpies.
- Comunicació genuïna: Apropar-se en moments quotidians i mostrar interès sense fer interrogatoris.
- Establir límits clars: L’empatia no significa absència de normes; els límits proporcionen seguretat.
- Aprofitar finestres d’oportunitat: Moments com acompanyar-los a algun lloc poden ser clau per connectar.
- Compartir activitats i decisions: Fer coses junts reforça la relació i la confiança.
- Observar el seu entorn personal: L’habitació, els objectes o hàbits poden reflectir els seus sentiments.
- Confiar en la intuïció dels pares: Els pares coneixen els seus fills i poden interpretar millor les seves necessitats emocionals.
Cafè d'idees