Una experta en comunicació no verbal revela què transmet el nou papa, Lleó XIV
- L'experta en comunicació no verbal, Patrycia Centeno, explica a 'L'Altaveu' què desvetlla la primera aparició del nou papa
- A Lleó XIV se'l va veure en un primer pla visiblement emocionat i nerviós des del balcó de la plaça de Sant Pere
El passat 8 de maig, Robert Francis Prevost va dirigir les seves primeres paraules com a nou papa des del balcó de la plaça de Sant Pere. Aquest primer discurs està carregat de simbolisme i emoció. L'experta en comunicació no verbal, Patrycia Centeno, revela a 'L'Altaveu' els detalls i la informació encriptada que transmet la primera aparició pública de Prevost.
La vestimenta
“Va optar per la continuïtat en el protocol de la indumentària tradicional del Vaticà“
Centeno diu que tot i que el nou papa no segueix la indumentària ni el protocol del papa Francesc, és continuista amb la dels papes anteriors. "Tot allò que havia rebutjat Francesc en la seva presentació al balcó, Lleó XIV sí que ho ha adoptat", afirma l'experta. Prevost duu la soga, la capa i la creu d'or que li van regalar, tot i que poques hores després se la va treure. "Ell sempre havia dut una creu de plata. Podem extreure com a conclusió que en aquesta primera sortida al món va optar per la continuïtat en el protocol de la indumentària tradicional del Vaticà, però després torna a l'origen i fa petits homenatges al papa Francesc", opina Centeno. De fet, les sabates que duia eren negres i no vermelles, com les de Mario Bergoglio.
D'esquerra a dreta, els papes Joan Pau I, Joan Pau II, Benet XVI, Francesc i Lleó XIV.
Pel que fa al rellotge, Joan Pau II portava un Rolex, Francesc un Casio i, com a molt, un Swatch. Lleó XIV porta un Wenger. És una marca suïssa i el preu gira entorn els 200 euros. "És molt esportiu i no casa gaire amb la vestimenta", diu l'experta en comunicació no verbal, Patrycia Centeno.
L'actitud
“Crec que va ser molt humà per part seva“
A la primera imatge de Lleó XIV com a nou papa se'l veu emocionat i nerviós. "Crec que va ser molt humà per part seva. Sortir al balcó just després de nomenar-te nou papa en aquella plaça, amb tanta gent entusiasmada, contenir-te ha de ser difícil. Però els altres papes eren més continguts", considera l'especialista. "El vam veure molt emocionat, amb els ulls vidriosos, intentava reprimir les llàgrimes amb un tic nerviós, empassava la saliva i treia la llengua per poder oxigenar-se", explica Centeno. L'experta apunta que Lleó XIV "recollia les mans, que és un gest propi dels papes, però anava jugant amb els dits polzes. Intentava tranquil·litzar-se en un moment tan impactant per a ell", conclou.
Simbolisme
El periodista Damià Amorós informa que ja hi ha un emblema que agafa l'escut que tenia el papa Lleó XIV quan era cardenal. Inclou un lema i elements vinculats com un cor amb flames a sobre d'un llibre i se li ha incorporat a la tiara i a les claus de Sant Pere.
Pel que fa al disseny de l'Anell del Pescador, Amorós diu que potser ens en trobem dos de diferents, com passava amb el papa Francesc, que tenia el de l'arquebisbe de Buenos Aires, que encara feia servir, i un altre d'or, més gros. Tanmateix, el periodista no descarta la possibilitat que el nou papa mostri un altre disseny amb unes altres característiques.
L'altaveu