Les claus del pla d'infraestructures del Govern per "transformar" la mobilitat
- Salvador Illa avança al Parlament que el Govern està treballant en un Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya
- El president de la Generalitat admet que les infraestructures són "insuficients" i aposta per avançar-se al creixement
El Govern prepara per al període 2025-2050 un pla d'infraestructures per connectar i descentralitzar Catalunya. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha avançat al Parlament que l'objectiu és connectar i descentralitzar Catalunya per a adaptar-se al creixement poblacional i econòmic.
Illa va destacar que les infraestructures actuals estan pensades per a sis milions d'habitants, mentre que la població ja supera els vuit milions. El pla busca transformar la mobilitat i equilibrar territorialment el desenvolupament, connectant totes les àrees econòmiques del territori, des de Barcelona fins a les Terres de l’Ebre.
“🏛️ #PARLAMENT | Salvador Illa anuncia un Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya 2025-2050 amb l'objectiu de "transformar" la mobilitat del país | @RTVECatalunya pic.twitter.com/CqRLAHCV2Q“
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) July 15, 2025
Projectes estratègics
El Pla d’Infraestructures 2025-2050 inclou una sèrie de projectes estratègics que reforcen la connectivitat territorial i la descentralització de Catalunya. Entre aquests projectes destaquen:
- La connexió intermodal ferroviària i viària de la B-40 (Ronda del Vallès): una infraestructura clau per millorar la mobilitat entre les comarques del Vallès Occidental i Oriental, facilitant el trànsit de persones i mercaderies i descongestionant altres vies com l’AP-7 i la C-58.
- L’Eix Transversal: es preveu la seva potenciació com a corredor logístic i de mobilitat entre el litoral i l’interior de Catalunya, reforçant la cohesió territorial i oferint una alternativa a les rutes radials centrades en Barcelona.
- El desdoblament de la ruta Tarragona-Lleida-Saragossa: una actuació que busca millorar la capacitat i la seguretat d’aquesta connexió estratègica entre Catalunya i l’Aragó, afavorint tant el transport de passatgers com el de mercaderies.
- El ramal ferroviari Cervera-Igualada-Martorell: una nova connexió que permetria integrar millor les comarques de l’interior amb l’àrea metropolitana, facilitant la mobilitat sostenible i potenciant el desenvolupament econòmic local.
Nou eixos
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha detallat que el pla s'estructura en nou eixos estratègics, incloent-hi xarxes ferroviàries, viàries, sostenibilitat, urbanisme, seguretat hídrica, energia, habitatge i aeroports. Un dels principals reptes és integrar tots els modes de transport en un sistema únic.
Paneque ha subratllat la importància del traspàs de Rodalies com una fita històrica i ha proposat noves polítiques ferroviàries per a respondre al creixement en les àrees metropolitanes, incloent-hi projectes com la línia orbital ferroviària i l'ampliació de línies de metro.
Quant a l'estratègia aeroportuària, el Govern aposta per l'ampliació de la tercera pista de l'Aeroport de Barcelona, amb una inversió de 3.200 milions d'euros, acompanyada de mesures de protecció ambiental.
A més, es preveu la construcció d'estacions d'alta velocitat en els aeroports de Girona i Reus per a integrar-los en el sistema català.
El pla també contempla accions per a la sostenibilitat, com la descarbonització, la seguretat hídrica —amb l'objectiu que el 70% de l'aigua no depengui de la pluja en 2030— i la transició energètica.