Enlaces accesibilidad

Les claus del pla d'infraestructures del Govern per "transformar" la mobilitat

  • Salvador Illa avança al Parlament que el Govern està treballant en un Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya
  • El president de la Generalitat admet que les infraestructures són "insuficients" i aposta per avançar-se al creixement
Tram de la B-40 entre Viladecavalls, al Vallès Occidental, i Olesa de Montserrat, al Baix Llobregat
Tram de la B-40 entre Viladecavalls, al Vallès Occidental, i Olesa de Montserrat, al Baix Llobregat

El Govern prepara per al període 2025-2050 un pla d'infraestructures per connectar i descentralitzar Catalunya. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha avançat al Parlament que l'objectiu és connectar i descentralitzar Catalunya per a adaptar-se al creixement poblacional i econòmic.

Illa va destacar que les infraestructures actuals estan pensades per a sis milions d'habitants, mentre que la població ja supera els vuit milions. El pla busca transformar la mobilitat i equilibrar territorialment el desenvolupament, connectant totes les àrees econòmiques del territori, des de Barcelona fins a les Terres de l’Ebre.

Projectes estratègics

El Pla d’Infraestructures 2025-2050 inclou una sèrie de projectes estratègics que reforcen la connectivitat territorial i la descentralització de Catalunya. Entre aquests projectes destaquen:

  • La connexió intermodal ferroviària i viària de la B-40 (Ronda del Vallès): una infraestructura clau per millorar la mobilitat entre les comarques del Vallès Occidental i Oriental, facilitant el trànsit de persones i mercaderies i descongestionant altres vies com l’AP-7 i la C-58.
  • L’Eix Transversal: es preveu la seva potenciació com a corredor logístic i de mobilitat entre el litoral i l’interior de Catalunya, reforçant la cohesió territorial i oferint una alternativa a les rutes radials centrades en Barcelona.
  • El desdoblament de la ruta Tarragona-Lleida-Saragossa: una actuació que busca millorar la capacitat i la seguretat d’aquesta connexió estratègica entre Catalunya i l’Aragó, afavorint tant el transport de passatgers com el de mercaderies.
  • El ramal ferroviari Cervera-Igualada-Martorell: una nova connexió que permetria integrar millor les comarques de l’interior amb l’àrea metropolitana, facilitant la mobilitat sostenible i potenciant el desenvolupament econòmic local.
El Govern treballa en un nou pla de infraestructures fins el 2050

Nou eixos

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha detallat que el pla s'estructura en nou eixos estratègics, incloent-hi xarxes ferroviàries, viàries, sostenibilitat, urbanisme, seguretat hídrica, energia, habitatge i aeroports. Un dels principals reptes és integrar tots els modes de transport en un sistema únic.

Paneque ha subratllat la importància del traspàs de Rodalies com una fita històrica i ha proposat noves polítiques ferroviàries per a respondre al creixement en les àrees metropolitanes, incloent-hi projectes com la línia orbital ferroviària i l'ampliació de línies de metro.

Quant a l'estratègia aeroportuària, el Govern aposta per l'ampliació de la tercera pista de l'Aeroport de Barcelona, amb una inversió de 3.200 milions d'euros, acompanyada de mesures de protecció ambiental.

A més, es preveu la construcció d'estacions d'alta velocitat en els aeroports de Girona i Reus per a integrar-los en el sistema català.

El pla també contempla accions per a la sostenibilitat, com la descarbonització, la seguretat hídrica —amb l'objectiu que el 70% de l'aigua no depengui de la pluja en 2030— i la transició energètica.