Enlaces accesibilidad
En Línia

El rap arriba a les aules com a eina pedagògica

  • El rap empodera als alumnes lingüísticament, acadèmicament, socialment i emocionalment
  • La cooperativa Versembrant ja ha dut a terme més de mil tallers arreu de Catalunya
  • No et perdis els programes complets d'En Línia per a descobrir més temes que t'interessen
En Línia - El rap com a eina pedagògica
RTVE Catalunya

Us imagineu que existís una eina pedagògica que ajudés als alumnes a millorar l’escriptura i la seva agilitat mental, a treballar la llengua i al mateix temps a fomentar l’esperit crític? Podria semblar la vareta màgica de l’educació, però no ho és. Un gènere musical com el rap és capaç de treballar totes aquestes àrees i connectar, a més, amb les emocions dels alumnes.

A l’En Línia hem volgut conèixer més sobre aquesta dimensió pedagògica del rap i per això n’hem parlat amb el Nel·lo C, raper i tallerista, i la Cristina Aliagas, professora a la facultat d’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona que ha fet una investigació sobre aquest tema.

Empoderament lingüístic i emocional

En la seva investigació, la Cristina es va fixar en l’impacte d’aquests tallers en les pràctiques lingüístiques i l’empoderament lingüístics d’alguns dels alumnes, i va fer observacions sorprenents. Ens explica l’exemple de dos alumnes nouvinguts que acabaven de passar de l’aula d’acollida a l’aula ordinària i no se sentien còmodes emprant el registre més formal i acadèmic en català, però en canvi “en el marc d’un taller van escriure un rap en català que ens va deixar a tots impressionats i els va aportar moltíssima autoestima lingüística”.

“El rap aporta un espai d’identitat, d’expressió i de coneixement a les aules”, explica la Cristina. “És un gènere molt biogràfic, et permet reflexionar i escriure a partir de la teva vida, les coses que et passen, però també madurar diversos punts de vista possibles sobre el món. Gràcies al rap els joves porten temes nous a l’aula i dir coses que abans no havien dit. El rap empodera als alumnes lingüísticament, però també acadèmicament, socialment i emocionalment”.

Els temes més freqüents en aquests tallers són aquells que tenen a veure amb l’antiracisme, el feminisme o el sentiment de pertinença. “Treballem molt sobre els orígens, sobre sentir-te orgullós d’on vens i quines són les teves arrels, de lluitar perquè aquestes es respectin, però també d’aprendre de totes les altres cultures que tens al voltant”, ens explica Nel·lo C.

El rap és una activitat atractiva per als alumnes, però també útil en l'àmbit curricular. Les experiències recents demostren que no només ajuda als joves a obrir-se i compartir les seves experiències, sinó que alhora contribueixen a fomentar l’escriptura i interessar-se per la literatura. Però, com és que gèneres tan similars com la poesia no connecti tant amb els joves?

“Pot ser que l’hora d’explicar la poesia des de l’escola s’hagin emfatitzat unes mètriques, unes estructures i uns autors que han limitat una mica les interpretacions. El rap i la poesia comparteixen un fons líric i retòric que pot servir per construir ponts i enllaços”, reflexiona la Cristina Aliagas. “A més, molts rapers fan referències a llibres o a poetes, això també és una manera de crear sinergies entre la poesia més clàssica i el rap o al revés”.

Segons Nel·lo C el rap pot donar respostes a certes mancances: “els sistemes educatius no estan fets per a tothom i s’han de trobar maneres que tothom pugui aprendre el mateix que els altres”. La Cristina prefereix veure-ho com un complement al currículum escolar: “ho veig com una experiència que suma, que aporta, enriqueix i amplia les possibilitats del que ofereix l’escola”.

 Una experiència lúdica i transformadora

Els alumnes de 1r i 3r d’ESO de l’Institut Escola Gornal de l’Hospitalet de Llobregat van gaudir fa poc d’un taller de rap impartit pels rapers Bittah i Pau Llonch del col·lectiu Versembrant, una entitat ja ha dut a terme més de mil tallers arreu de Catalunya. Es tracta d’una cooperativa de treball associat que unifica artistes i educadors amb l’objectiu de trencar les barreres entre cultura i educació i a partir d’aquí experimentar amb models diferents d’aprenentatge.

Segons la Laia Pidelaserra, professora en aquest institut, l’objectiu d’incloure aquesta activitat al calendari escolar era “que els alumnes treballessin amb la llengua d’una manera una mica més lúdica i transformadora com a complement a l’aprenentatge formal que ja fan a classe”.

Un taller avançat consta de dues sessions. A la primera sessió els talleristes expliquen què és el rap i alguns alumnes ja s’animen a escriure i recitar les seves primeres lletres. El taller culmina amb una gravació perquè es considera important que els joves també tinguin aquesta experiència de posar-se davant del micròfon i sentir la seva pròpia veu.

Els continguts que es treballen a través del rap són diversos. Segons la Bittah, “treballem des de continguts més formals com la rima, l’estructura o la mètrica fins a aspectes que tenen a veure amb el procés creatiu com la creativitat, l’expressió o la part més emocional”.

Pel que fa a temàtiques, sembla que el context actual està calant amb força en les lletres dels joves autors. Segons Pau Llonch, “aquesta temporada estem treballant la qüestió més emocional de com estem d’ànims, hi ha persones que estan molt fotudes en l'àmbit econòmic i social però també amb tot el tema de la distància social, les mascaretes, etcètera”.

Altres temes habituals en aquests tallers tenen a veure amb el racisme, el masclisme i altres formes de discriminació. Sense anar més lluny, ja en el primer dia de taller les alumnes Carmen Fernández i Séfora Salmerón de 3r d’ESO van sorprendre a tothom amb un rap feminista.

 Un referent al barri del Bronx de Nova York

L’entrada del rap a les aules és relativament recent a casa nostra, però hi ha altres indrets on ja fa anys que han sabut veure les bondats d’aquest gènere musical. Als Estats Units. i més concretament al barri del Bronx de Nova York trobem el Hip Hop Education Center.

Aquesta iniciativa fa més de 12 anys que ha posat el rap al centre de l’educació i ha fet molta feina a peu de carrer. El col·lectiu que la forma ha treballat amb nens i joves d’escoles de primària i secundària de Nova York amb l’objectiu d’augmentar el número de graduats i reduir la taxa d’empresonament entre els més joves en un barri com el Bronx.