Enlaces accesibilidad

8 claus per liderar amb èxit a la feina

  • La psicòloga executiva Ivette Castro ofereix a 'L'estiu a Ràdio 4' claus per liderar a la feina
  • Com comunicar-se amb els companys, resoldre dubtes i gestionar des d'un bon ambient laboral
8 claus per liderar amb èxit a la feina
Recreació gràfica del líder a la feina: no sempre es pot agradar a tothom.

A 'L'estiu a Ràdio 4' es posa sobre la taula el lideratge a la feina: com comunicar-se amb els companys, com resoldre dubtes sense mostrar vulnerabilitat o debilitat, com no sentir-se sol en el lideratge, com gestionar les exigències i obligacions i, sobretot, com no cremar-se. La psicòloga executiva, Ivette Castro, ofereix 8 consells per crear un bon ambient laboral amb un bon lideratge.

L’Estiu a Ràdio 4: Ivette Castro: Lideratge a la feina

1. Forma't en lideratge

Un líder no té per què ser extravertit, també pot ser introvertit. A les empreses, segons diu Castro, als càrrecs intermedis es promocionen treballadors molt bons però sense un acompanyament o formació per liderar equips. En consonància, es troben molts problemes i els cremen.

2. Buida't amb algú de confiança

Castro comenta que moltes persones lideren en solitud, que va en la línia de sentir-se obligats a fer moltes tasques. En moltes ocasions molts executius volen compartir els seus sentiments, però no saben a qui fer-ho per no denotar debilitat.

3. Cuida't a tu mateix

La psicòloga afirma que "liderar és estar exposat, ser la cara visible de l'empresa". En aquest sentit, tothom et jutja, et mira i et critica, i no et pots equivocar. No sempre agradaràs a tothom. A més, has de donar resposta a tot, però a tu, qui et sosté? Tu mateix.

El cos parla molt abans el que nosaltres callem

Hi ha molta simptomatologia i avisos que ens alerten que alguna cosa no va bé. "El cos parla molt abans el que nosaltres callem", explica la psicòloga. No cal arribar a desenvolupar una malaltia per haver de parar. És important escoltar-nos a nosaltres mateixos.

4. Adapta't a l'equip de treball

Per un cap que porta 20 o 30 anys dirigint un grup de treball és molt complicat canviar hàbits, rutines, formes de funcionar o maneres de comunicar. Només amb l'entrada d'una persona nova al departament, ja es genera la complexitat d'encaixar amb l'equip, i s'accentua quan ve d'una cultura o necessitat diferent. S'hi afegeix una tasca individualitzada amb aquell individu perquè l'equip funcioni. I el líder s'ha d'adaptar al treballador i a l'equip per treure de tots el màxim de rendiment.

El líder s'ha d'adaptar als nous mètodes de treball i de comunicació.

Representació gràfica irònica d'un mal líder a la feina.

5. Sigues transparent

És important deixar d'aparentar, deixar de forçar i deixar d'amagar

Castro adverteix no caure en el fals positivisme. "Somriure per fora et porta a ofegar-te per dintre, perquè no et deixes respirar", diu. Quan gestiones malament els conflictes o les emocions, la digestió i l'estómac se'n ressenten. "És important deixar d'aparentar, deixar de forçar i deixar d'amagar", afegeix la terapeuta. La falta de gana o l'excés de voler menjar és sinònim d'estrès i els altres ho noten, i l'equip deixarà de funcionar.

6. No assumeixis ni deleguis tot

Els extrems mai són bons. Com a líder, no és bo voler assumir-ho tot, però tampoc ho és delegar tot. Com a guia o facilitador, aquest menfotisme no transmet un bon missatge a l'equip, segons Castro. Rentar-se les mans davant la frustració mai és la millor solució.

7. Canvia petites coses

Cal tenir paciència per poder crear nous hàbits

Si ets líder i petes, l'important abans de tornar a començar és analitzar i fer les coses diferents amb petits canvis. És essencial no voler abordar-ho tot a la vegada, perquè serà contraproduent i deixaràs de fer-ho. "Una petita passa ja és un moviment que donarà peu a d'altres i ens farà veure cap a on hem d'anar", reflexiona l'especialista. "Cal tenir paciència per poder crear nous hàbits. No és desaprendre sinó aprendre i deixar els hàbits que ja no ens aporten per crear aquells que ens beneficien i ens sostenen", indica.

8. Troba estones per buidar el cervell

De fet, segons afirma Castro, no fer res de vegades acaba sent la millor solució per desconnectar. "Igual que els nens s'han d'avorrir per desenvolupar la creativitat i la seva personalitat, els adults també necessitem aquests moments d'avorriment per ser creatius i trobar respostes a moltes dificultats, conflictes o reptes", diu l'experta. L'escriptura terapèutica, que permet buidar el cervell i no estar enganxat en pensaments vinculats a la feina, ajuda molt.

Radio

anterior siguiente