Enlaces accesibilidad

La Sagrera manté 90 ocupants i obliga a Barcelona a augmentar la vigilància

  • L'Ajuntament de Barcelona contracta seguretat privada per evitar els assentaments
  • L'empresa adjudicatària complementarà les tasques de la Guàrdia Urbana durant dos anys
Imatge de les barraques des de l'accés pel Pont del Treball Digne
Imatge de les barraques des de l'accés pel Pont del Treball Digne ACN | Àlex Recolons
Yasmina Naranjo Wilson

L'Abdul viu des de fa dos anys en un assentament de barraques a La Sagrera. Com ell, una norantena de persones continuen vivint a l'últim gran nucli barraquista que queda a l'entorn de la futura estació de tren de La Sagrera i també el més gran de Barcelona. Està situat davant de l'antiga estació de mercaderies, que aquesta setmana comença a ser enderrocada. Tot i un avís de desnonament imminent, els seus ocupants continuen resistint mentre esperen la decisió judicial.

Barcelona blinda solars municipals per frenar nous assentaments de barraques a La Sagrera

Més vigilància

Davant aquesta situació, l'Ajuntament de Barcelona ha decidit augmentar la vigilància per evitar que apareguin nous assentaments. El consistori ha contractat agents de seguretat privada per controlar 20 solars municipals situats al voltant de la futura estació.

L'objectiu, diu el consistori barceloní, és complementar la feina que ja fa la Guàrdia Urbana, ja que s'ha detectat un creixement d'ocupacions irregulars.

Desallotjat un assentament de barraques a la Sagrera

L'empresa adjudicatària d'assumir aquestes funcions comptarà amb un pressupost de 177.563 euros i firmarà un contracte, de moment, fins al 2028. En concret, els agents privats encarregats del control faran rutes periòdiques de vigilància i, en cas de detectar possibles accessos il·legals o actes incívics, ho hauran de comunicar de forma immediata tant a la Guàrdia Urbana com a l'Ajuntament.

Zona en plena transformació

L'àrea de la Sagrera és actualment un dels principals punts de transformació urbana de la ciutat, amb grans obres d'infraestructura i espais pendents de desenvolupament definitiu. Aquesta situació genera buits urbans que, segons el consistori, poden afavorir l'aparició d'assentaments si no hi ha un control continuat.

Desallotjats dos assentaments al Pont del Treball Digne de Barcelona

Entre els punts inclosos en el dispositiu hi ha solars situats al carrer d'Hondures, als entorns del pont de Bac de Roda i al carrer del Palomar, tots ells espais sensibles dins d'una zona amb diversos projectes urbanístics en marxa.

Antecedents recents

L'última gran intervenció en aquesta zona es va produir el passat 26 de març als voltants del Pont del Treball Digne. En un operatiu liderat per la Guàrdia Urbana i amb la col·laboració dels Mossos d'Esquadra, es van desallotjar 126 persones de dos nuclis de barraques.

Amb aquesta nova licitació, el govern municipal pretén actuar de manera preventiva i prolongada en el temps per evitar que es reprodueixin les mateixes situacions en altres solars del districte.