Enlaces accesibilidad

Catalunya impulsa protocols d'emergència per prevenir riscos laborals davant fenòmens meteorològics

  • El Govern considera que les empreses necessiten més orientacions i un pla d'intervenció a causa de l'augment del canvi climàtic
  • El pla d'emergències inclou saber si els treballadors han de desplaçar-se o no al seu lloc de treball i situar-los en llocs segurs
Alerta als mòbils al Baix Ebre i al Montsià
Alerta als mòbils al Baix Ebre i al Montsià
Yasmina Naranjo Wilson

La Generalitat de Catalunya dissenya un pla d'actuació per a les empreses en cas de pluges i inundacions o altres fenòmens meteorològics d'alt risc.

Després d'un seguit d'episodis com les fortes ventades de fa uns mesos i la tramuntana a Girona, les inundacions al Baix Ebre o l'accident mortal a Castelldefels per un ensorrament, afegit al fenomen de la DANA a la Comunitat Valenciana i un temps inestable pel canvi climàtic han obligat al Govern a moure fixa i prevenir cap classe de situació d'alerta meteorològica. 

Com actuar?

Aquest protocol d'emergència inclou orientacions com, per exemple, saber si els treballadors han de desplaçar-se o no al seu lloc de treball i situar-los en llocs segurs, és a dir, en la mesura del possible en plantes superiors de l'edifici, impedir l'accés a zones subterrànies com pàrquings o magatzems i retirar objectes de l'exterior que poden ser arrossegats per l'aigua, especialment en zones inundables. 

El pla també recomana fer servir el mòbil només quan sigui imprescindible per evitar que la xarxa es col·lapsi, i desconnectar el subministrament elèctric en cas que pugui resultar afectat. I afegeix disposar sempre a l'empresa d'una ràdio de piles o sistemes d'informació i comunicació que no depenguin de la saturació de les línies o del servei d'electricitat.

Protecció Civil activa l'alerta del Pla Inuncat per pluges intenses

Protecció Civil activa l'alerta del Pla Inuncat per pluges intenses

Seguretat jurídica

El Govern, sindicats i patronals han acordat un document que es farà servir de referència a la negociació de convenis col·lectius i que busca donar "seguretat jurídica" a empresaris i treballadors. Un dels punts que inclou és la norma que regula els permisos climàtics retribuïts de 4 dies, introduïda després de la DANA.

La consellera d'Interior, Núria Parlon, ha afirmat que aquestes orientacions busquen que "les decisions es puguin prendre amb garanties i assegurança pels treballadors" i millorar la coordinació interna de les empreses. Parlon ha recordat que quan el Departament d'Interior limita la mobilitat "aquesta resolució s'ha de complir i són d'obligat compliment". 

Catalunya reforça el Pla INUNCAT: 3 de cada 4 municipis hauran d’estar preparats per inundacions

El conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, ratifica aquesta mesura i afegeix que les empreses han de posar en valor els avisos d'alerta que emeten tant l'Agència Estatal de la Meteorologia (AEMET) com el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) o els avisos de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) o les Confederacions Hidrogràfiques de l'Ebre o el Xúquer. 

Formació del personal

Segons el nou protocol d'actuació les empreses hauran de formar al seu personal i seguir les indicacions de Protecció Civil cada cop que s'activi el pla d'emergències.