Ventades de més de 100 km/h sacsegen Catalunya
- Les fortes ratxes de vent obliguen a tancar els parcs i jardins a Barcelona, Sabadell, Granollers i Mataró
- A la Costa Brava les onades s'enfilen als 3 metres d'alçada i la tramuntana posa en alerta per risc d'incendi una desena de muncipis
Dijous marcat per les fortes ventades a bona part de Catalunya, amb ratxes que han superat els 100 km/h en zones urbanes com Barcelona i Sabadell, poc acostumades a aquest tipus de fenòmens. Davant el risc de caiguda de branques i despreniments, Protecció Civil ha mantingut activat el Pla Ventcat fins a pràcticament les 20 hores del vespre.
Les principals incidències
Segons les últimes dades del telèfon d'emergències 112 ha rebut 1.416 trucades, sobretot del Vallès Occidental, el Barcelonès i el Baix Llobregat. Els Bombers han rebut més de 800 avisos per arbres caiguts, teulades malmeses i altres desperfectes.
Un dels darrers ha estat al municipi d'Anglesola, al Pla d'Urgell, la coberta d'un pavelló s'ha enlairat pel vent i ha impactat contra l'Escola Santa Creu. No hi ha hagut ferits. També a Tàrrega, a l'Urgell, s'ha desallotjat l'escola Vedruna per precaució quan han caigut elements de la coberta d'un pavelló proper | Informa: Laura Monill
26 persones han hagut de ser ateses pel Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) aquest dijous arran del temporal de vent. 15 han rebut l'atenció sanitària al mateix indret i han estat donades d'alta, mentre que les altres 11 han estat traslladades a centres sanitaris. 3 han anat a Centres d'Urgència d'Atenció Primària (CUAP), 2 amb lesions menys greus i 1 lleu.
Pel que fa al subministrament elèctric, Endesa ha informat de diverses incidències arreu del territori. Les més importants són a Montblanc, on 4.000 abonats s’han quedat sense llum, i a quinze municipis més de la Conca de Barberà, amb 3.500 afectats. Totes elles han quedat normalitzades al vespre.
Parcs tancats
La primera gran ventada de la tardor ha sacsejat Barcelona amb ratxes que han arribat als 70 km/h al Tibidabo i als 60 al centre de la Ciutat. Les autoritats han ordenat el tancament de parcs i la suspensió d’activitats a l’aire lliure. Municipis com Sabadell, Granollers i Mataró també han activat mesures preventives davant el risc de caiguda d’arbres i despreniments.
El vent s’ha intensificat al migdia, i Protecció Civil ha emès una alerta demanant prudència especialment als conductors de bicicletes, motos i vehicles alts. Protecció Civil recomanava evitar zones arbrades i revisar elements que puguin desprendre’s en balcons o terrasses.
La situació també ha afectat la xarxa ferroviària: Protecció Civil ha activat la prealerta del pla FERROCAT per la caiguda d’un arbre sobre la catenària de la RL4, entre Manresa i Calaf. Renfe ha establert autobusos per recórrer el tram. L'R1 entre l’Hospitalet i Badalona ha recuperat la circulació després que la presència d'un objecte de lona arrossegat pel vent a la zona de vies obligués a interrompre el servei.
Onades de fins a 6 metres
A la Costa Brava, el vent ha remenat fort la mar, amb onades de fins a 3 metres a la costa i el doble mar endins. A Portbou, la tramuntana ha bufat amb una intensitat de 131 km/h, activant les alertes costaneres i les recomanacions de no accedir a espigons ni passejos marítims.
A més, el risc d’incendis forestals és molt elevat a una desena de municipis de l’Empordà, on la combinació de vent fort i vegetació seca pot afavorir la propagació del foc. Les autoritats demanen evitar qualsevol activitat amb foc i mantenir la vigilància fins que les condicions millorin.
Un ofegat a Tarragona
Coincidint amb l'episodi de fortes ventades, els Bombers han rescatat sense vida l'home que es buscava al mar a la Cala de la Roca Plana de Tarragona des d'un quart de quatre de la tarda d'aquest dijous.
L'home ha entrat al mar amb una altra persona, una dona, i cap dels dos ha pogut sortir de l'aigua. La dona ha estat rescatada per Salvament Marítim i ha estat traslladada a l'hospital, mentre se seguia buscant l'home.