Enlaces accesibilidad
arriba Ir arriba

Arriben les festes de Nadal i l’increment generalitzat dels preus no perdona. La majoria de productes pels àpats nadalencs són més cars enguany, tot i que afronten la campanya de Nadal amb optimisme perquè és la primera sense cap restricció per la pandèmia.

El sector de la fruita i l'hortalissa apunten que el problema està en l’oferta. "Patates i cebes han patit la sequera i la falta de pluja a tota Europa. Portem tot l'any amb preus alts", explica el vicepresident del gremi de fruites i hortalisses de Mercabarna, Pere Prats. Baixa, en canvi, el preu dels cítrics com la taronja i la mandarina i també el dels fruits vermells. Però, s'encareix dos dels imprescindibles en aquestes dates: el del raïm i la pinya.

Altres productes molt sol·licitats, com el peix i el marisc, també són més cars. "Ha pujat el peix salvatge fresc, llobarro i daurades perquè hi ha poca captura", assegura el president del gremi de peix i marisc, Àngel Máñez.

Pel que fa a la carn els majoristes asseguren que hi ha alternatives per a totes les butxaques. "Un producte que és car sempre és el cabrit. Però nosaltres hem donat una alternativa: una cuixa de xai farcida o es pot fer a la cassola", apunta el portaveu del sector carni de Mercabarna, Martí Colomer.

El director del programa Aquí Parlem, Lluís Falgas, explica els actes de commemoració del 90 aniversari de la constitució del Parlament. La sessió solemne, que començarà a les 18h de la tarda, amb la projecció de l’històric discurs que el president de la Generalitat Francesc Macià va pronunciar en la sessió constitutiva del Parlament del 6 de desembre del 1932. A continuació prendrà la paraula la vicepresidenta primera, Alba Vergés, i intervindran els caps de fila dels grups parlamentaris. Clourà l’acte el president de la Generalitat, Pere Aragonès. L’acte acabarà amb la interpretació de l’himne nacional de Catalunya.

Acabada la sessió dins l'hemicicle s'inaugurarà l'exposició '90 anys de la constitució del Parlament de Catalunya'. La mostra reprodueix fotografies, documents i articles periodístics per apropar el visitant al context històric previ a l’obertura del Parlament i al clima que es va viure l’any 1932.

Oriol Junqueras diu que ara el PSC "camina en la direcció adequada", però "molt lentament": "La supressió del delicte de sedició va en la línia del camí cap a la justícia". El president d'Esquerra Republicana de Catalunya veu també "algunes passes" del PSOE cap a la "fi de la repressió": "Suprimir el delicte de sedició és una passa. Aprovar els indults és reparació i justícia". En una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga, assumirà les responsabilitats si "el conjunt dels demòcrates" els deixa sols "en ladefensa de la democràcia": "Si més gent ens ajudés, aniríem més de pressa i més enllà".

Sobre la sevaproposta concreta de referèndum, assegura que estan disposats a parlar "amb tothom": "Sempre estem a favor que tothom pugui parlar". Diu que el partit defensa unes condicions que la comunitat internacional ha fixat per a casos similars al català per caminar cap al reconeixement internacional. Es pregunta "a favor de qui estan" els que no volen aprovar uns pressupostos amb diversos suports extraparlamentaris. Diu que en totes les grans qüestions hi ha elements d'unilateralitat, però alhora "exigeixen multilateralitat". I reivindica l'amnistia com una manera d'establir "condicions de joc" entre iguals.

Novetats aquest dilluns en la negociació de la reforma del delicte de malversació. Els Socialistes han presentat aquesta tarda al Congrés la seva proposta que rebaixa la pena a què s'enfronten els dirigents del procés i passa de 6 a 4 anys de presó, un any més del que proposava ERC. De manera que no deixa impune la desviació de partides pressupostàries a altres finalitats. Unides Podem es desmarca de la proposta, però hi han votat a favor.

D'altra banda, Esquerra Republicana, encarrilada la reforma del Codi Penal, passa a la següent fase i ha presentat aquesta tarda la seva proposta de referèndum per la independència. D'aquestes i altres qüestions en parlem amb Toni Bolaño, Toni Aira i Àlex Salmon.

Aquest dilluns ha entrat el primer tren a la nova estació de Sant Andreu, a un quart de sis tocades del matí. Amb el pas de les línies R11 i R2 pel nou traçat de la Sagrera i Sant Andreu, es posa fi a quasi tres mesos d'obres i es recupera la normalitat en aquestes línies.

Unides Podem es desmarca de la reforma del delicte de malversació que negocien PSOE i ERC, però facilitaran que tiri endavant. Els socialistes proposen un nou delicte: castigar el desviament irregular de diners dins una mateixa administració amb penes de fins a 4 anys de presó. L'oposició acusa el Govern Sánchez de despenalitzar la corrupció. L'Executiu ho desmenteix. Augmenten les denúncies per violència de gènere. Entre juliol i setembre se n'han posat gairebé un 10% més a tot l'estat. Set de cada deu les han posades les mateixes víctimes. Aquest matí a l'Audiència de Barcelona han declarat els testimonis pel crim de Janet Jumillas, que va desaparèixer el 2019 a Cornellà. Tornada complicada del pont de desembre per a desenes de catalans. La neu a Londres deixa atrapats alguns viatgers als aeroports de Gatwick o Heathrow. La cancel·lació d'un vol de Lufthansa manté a l'aeroport de Munic un grup que busca la manera de tornar a casa. Nova i soterrada estació de Sant Andreu a Barcelona per on ja circulen els trens després de gairebé 3 mesos d'obres. Demà comencen les semifinals del Mundial.

A l'Audiència de Barcelona declaren els primers testimonis al judici per l'assassinat de Janet Jumillas el 2019. Va desaparèixer de manera involuntària i tres mesos després uns operaris de neteja localitzaven el seu cos a un solar del Prat de Llobregat. La Fiscalia demana 19 anys de presó per l'únic acusat.

Unides Podem es desmarca de la reforma del delicte de malversació que negocien PSOE i ERC, però facilitaran que tiri endavant. Els socialistes proposen un nou delicte: castigar el desviament irregular de diners dins una mateixa administració amb penes de fins a 4 anys de presó. L'oposició acusa el Govern Sánchez de despenalitzar la corrupció. L'Executiu ho desmenteix.

  • Un grup de catalans s'han quedat atrapats a l'aeroport de Munic durant aquesta nit després que Lufthansa cancel·lés el seu vol
  • Una gran nevada al Regne Unit ha causat retards a Heathrow i Gatwick
  • En total, el mal temps ha obligat a cancel·lar 26 vols entre Catalunya i Londres en dos dies

Sandro Rosell admet que li faria molta il·lusió presentar-se com a alcaldable per Barcelona: "Es pot fer una feina molt maca de convertir-la en la capital del món", ha dit. L'expresident del FC Barcelona diu que la seva candidatura depèn de la seva família i es posa com a límit "després de Reis" per decidir si es presenta. En una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga, detalla que busquen perfils de professionals i no de polítics, per "maximitzar la gestió municipal". Diu que ha d'estudiar si es quedaria a l'oposició si no aconsegueix governar a Barcelona. L'empresari revela que històricament ha votat partits de "centre-centre i centreesquerra": "He votat a Convergència, alguna vegada al PSC i alguna vegada en blanc". Nega rotundament que hagi sondejat Josep Lluís Trapero per la seva candidatura per Barcelona. Assenyala que la jutgessa Lamela va ser promocionada al Suprem després de la seva instrucció, i assenyala que va prevaricar. Veu hipocresia en les crítiques que es fan a Qatar. I confia que Gerard Piqué seria un bon president del Barça i assegura que el votaria.

A La Molina ajusten els canons de neu al mil·límetre. Al darrera hi ha tot un equip que s'encarrega de fer un seguiment dels preus de l'electricitat per decidir a quines hores és més barat posar en funcionament les màquines. D'aquesta manera contenen les despeses d'explotació i així eviten haver de repercutir l'increment dels costos energètics al preu del forfet. Això sí, enguany és un 6% més car que la temporada passada.

  • Podem desmenteix que hi hagi un acord tancat i assegura que estudia les propostes d'ERC i PSOE
  • Illa assegura que la negociació dels pressupostos de la Generalitat està "a mig camí" i demana al Govern que "treballi més"
  • Pedro Sánchez anuncia l'aprovació abans que acabi l'any de mesures per paliar l'encariment dels aliments

Per Nadal no tots els camins porten a Betlem. N'hi ha que condueixen a nòries, fàbriques, figures i cases en miniatura. En definitiva, a ciutats nadalenques que es constitueixen en una alternativa als pessebres tradicionals, i que cada cop guanyen més pes i adeptes.