Enlaces accesibilidad

El Sónar, en el punt de mira: reembossaments i cancel·lacions

  • Mig centenar d’artistes i col·lectius cancel·len la seva participació en solidaritat amb Palestina
  • El festival obre un procés de devolució d'entrades per motius ètics
Més de 30 artistes cancel·len la participació al Sónar 2025
Més de 30 artistes cancel·len la participació al Sónar 2025
Alejandro Laxio García

El festival barceloní Sónar, una de les cites de referència en música i tecnologia, ha quedat immers en una onada de crítiques i cancel·lacions després que es fes públic que el seu principal accionista és KKR, un fons d'inversió nord-americà vinculat a activitats en territoris palestins ocupats i amb interessos en empreses israelianes de ciberseguretat. La relació ha generat una onada de rebuig entre artistes i col·lectius culturals, que han decidit plantar el festival per motius polítics i ètics.

Cancel·lacions en cadena i reembossaments excepcionals

Fins a 50 artistes i col·lectius han anunciat que no actuaran al Sónar 2025. Entre les baixes més destacades hi ha noms com ABADIR, Animistic Beliefs & Jeisson Drenth, Juliana Huxtable, KEBRA o ARCA. El festival ha optat per obrir un procés de devolució d'entrades per raons de consciència, fet inèdit en aquest tipus d'esdeveniments. Tot i que el termini per demanar el reembossament acaba aquest dimecres 4 de juny a les 23:59, l'anunci no ha estat compartit a xarxes socials i només figura al web oficial.

Collboni no hi assistirà i entén les protestes

L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha afirmat al Cafè d'idees que entén les actituds de boicot i ha expressat que enguany no assistirà al festival. Ha denunciat públicament "el genocidi sistemàtic contra el poble palestí" i ha recordat que el consistori ha trencat relacions institucionals amb Israel. No obstant això, ha explicat que KKR no figura a la llista oficial de la UE sobre empreses que col·laboren amb l'ocupació.

Més enllà del ball de noms i cancel·lacions, el Sónar 2025 afronta una de les crisis més greus de la seva història. Tot i mantenir una programació àmplia, amb centenars de concerts, la polèmica ha obert un debat profund sobre els límits entre cultura, finances i responsabilitat social.