Enlaces accesibilidad
Conflicte laboral

La vaga de zel dels estibadors frena l'activitat al port de Tarragona

  • El conflicte ha reduït la competitivitat del port de Tarragona, fins ara líder en la descàrrega de cereals a Espanya

Per
La vaga de zel dels estibadors frena l'activitat al port de Tarragona

Cada mes es descarreguen al Port de Tarragona 200.000 tones de cereals. L'Autoritat Portuària calcula que, arran d'aquesta vaga de zel dels estibadors, la primera quinzena de setembre s'ha descarregat un 60% menys de l'habitual. El conflicte ha reduït la competitivitat del port de Tarragona, fins ara líder en la descàrrega de cereals a Espanya.

El president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, ha reconegut, en una entrevista al Cafè d'idees de La2 i Ràdio 4,que les operacions de descàrrega s'estan alentint pel conflicte entre estibadors i empreses: "És una situació de congestió que no és normal en el nostre port, en el seu funcionament habitual". A més, Cruset ha alertat que hi ha risc de desabastiment de cereals, si no es desencalla aviat el conflicte laboral amb els estibadors.

Aquesta setmana han d'arribar vaixells amb càrregues importants de producte que permetran alimentar amb pinso 20 milions d'animals. Per això, Cruset confia que els estibadors "es posin en aquesta actitud de recuperar la normalitat" després que les empreses ja estan implantant millores.

Des de l'associació catalana d'aliments compostos, Jordi Forés, assegura que "estan desviant vaixells que, en principi, havien de descarregar al port de Tarragona, els estan desviant a altres ports del mediterrani com pot ser Cartagena, València o Castelló".

Per una altra banda, el vicepresident de la Llotja de cereals de Barcelona, Pere Guillamet, assegura que "el port de Tarragona era el més barat que hi havia a tota Espanya i ara probablement és que sigui el més car".

Encariment dels preus

Les dificultats logístiques tenen una derivada a la llotja del cereal de Barcelona. És la que marca els preus de referència a Europa. La guerra d'Ucraïna, principal país proveïdor, ha encarit en un sol any 100 euros cada tona de cereal.

"Ha sigut la tempesta perfecta: un increment del consum cereals mercats molt especulatius, a la que hi ha hagut males collites s'han incrementat", detalla Guillamet. "És un increment de preus, que, és clar, s'ha de repercutir, a la fi en el preu de les galetes i en el preu del pa", afegeix l'economista, Ferran Brunet.

Repercussió en el preu

Una inflació que nota el Santi Caudevilla, responsable del cereal d'Unió de Pagesos. Aquest any paga 200 euros més cara la tona de pinso que el 2021. "És una situació que ens hem trobat ens ha obligat a tindre una davallada de la producció".

I adverteixen els productors de pinso que, si no s'atura el conflicte dels estibadors, queda menjar només per una setmana.