Enlaces accesibilidad
Increment de la sinistralitat

Primer any sense peatges, ni solucions

  • Es compleix el primer aniversari de l'esperat alliberament dels peatges de l'AP-7 i l'AP-2, però també la C-32 i la C-33
  • La circulació dels turísmes es dispara un 40% i provoca embussos quilomètrics de forma reiterada
  • La sinistralitat ha crescut un 137% a l'AP7, on han mort 19 persones fins al 31 de juliol

Per
El primer aniversari de l'alliberament dels peatges deixa molts dubtes

Es compleix un any de l’esperat alliberament dels peatges la majoria de les vies de pagament de Catalunya com l’AP-7 i l’AP-2, però també la C-32 i la C-33. Des d’aleshores l’alegria que mostraven el sonar incessant dels clàxons quan passaven per les barreres aixecades ha canviat, i molt.

Balanç d'un any sense barreres a les autopistes | ÀLEX CABRERA

Balanç d’un any sense barreres

Oficialment, havia de ser l'1 de setembre, però finalment va ser la tarda anterior quan ja es van començar a aixecar les barreres. El balanç ha estat el previsible: més trànsit i més accidents. I a l'horitzó, quin ha de ser el futur sistema de pagament. El trànsit ha incrementat notablement, sobretot a l'AP-7 i a L'AP-2, després de l'aixecament de les barreres ara fa un any.

S'estima que en aquests 12 mesos el volum de vehicles a l'AP7 s'ha disparat un 40%, i un 20% a l'AP-2. Fins a un 200% s'ha incrementat la circulació en dies determinats, el que ha provocat dia rere dia embussos quilomètrics. També ha disparat la sinistralitat. Fins al 31 de juliol han mort només a l'AP-7 19 persones, un 137% més que abans de la retirada dels peatges.

Els usuaris pateixen la nova realitat

Pel que fa als usuaris, molts es queixen d'aquesta nova realitat que ha suposat “un increment tant del trànsit com dels xocs a la carretera perquè la majoria de camions i conductors no vol agafar l’autovia”. Altres continuen celebrant que aquestes vies siguin gratuïtes, encara més en un període inflacionista. Els transportistes són els que més ho pateixen. Des de 2014 els obliguen a passar per l'autopista.

Ara el debat és el futur finançament d'aquestes vies d'alta capacitat. En aquests moments les carreteres es mantenen via pressupostos generals de l'Estat i una altra part l'aporta la Generalitat. Però la Comissió Europa obliga Espanya a implementar un nou model perquè pagui únicament qui en faci ús de la infraestructura, i que encara pagui més qui més contamini. El ministeri de Transports ja ha encarregat un estudi per estudiar totes les alternatives

600 milions d'estalvi

El secretari d'estat d'infraestructures Xavier Flores, ha estimat que els usuaris de les autopistes s'han estalviat al voltant de 600 milions d'euros durant aquest any d'alliberament dels peatges. L'objectiu ara del ministeri, segons Flores, és resoldre els problemes de congestió i sinistralitat.

Mentrestant, el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, considera que inacceptable que el govern espanyol no tingui encara un model de finançament per les vies d'alta capacitat en línia amb el que demana la Unió Europa. En aquest sentit, Puigneró ha assegurat que mentre el govern central no tingui aquest model hi haurà una degradació constant de les vies i en conseqüència un increment de la mortalitat.