Enlaces accesibilidad
Primeres hores

Catalunya celebra el final dels peatges de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 nord i la C-33

Per
Primer dia sense els haver de pagar als principals peatges

Després de mig segle, aquest dimecres és el primer dia sense haver de pagar per circular per les principals autopistes catalanes. Des de la passada mitjanit, i en algunes vies des d'unes hores abans, s'han aixecat les barreres dels peatges de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 nord i la C-33.

Primeres hores de barreres aixecades a l'AP-7, l'AP-2, la C-32 nord i la C-33

"No s’aturi"

Als peatges de Martorell o la Roca del Vallès, totes les barres ja estan aixecades des del vespre d’aquest dimarts. La manca de costum fa que els treballadors d’Abertis hagin col·locat cartells de color blau perquè els conductors no s’aturin a les cabines. De moment, encara cal reduir velocitat a l’espera que desapareguin les guixetes.

Els usuaris més habituals celebren el final dels peatges. Es queixen que "els peatges estaven ja més que amortitzats" i lamenten el greuge que suposa que "a la resta de l’Estat a la majoria de vies d’alta capacitat no es pagui".

Pacificar la N-II

Al Maresme, una vegada alliberada la C-32, l’objectiu dels ajuntaments és pacificar Nacional II. A Vilassar de Mar el consistori assegura que ara treballen per poder prioritzar el vianant i al passeig marítim. Així es preveu reduir la via de 4 carrils a 2, integrar-hi el carril bici i ampliar les voreres.

La idea es comença a gestar fa uns mesos entre els ajuntaments Baix Maresme amb la Generalitat. Els treballs encara són molt preliminars però afectaria municipis com el Masnou, Premia de Mar, Cabrera o el mateix Vilassar de Mar.

El manteniment a partir d’ara

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha advertit a Martorell que el Govern vol aplicar un sistema basat en el fet que paga el que usa i contamina per fer front al manteniment de les carreteres que han deixat de tenir barreres. Tot i això ha advertit que aquest nou model "no tindrà res a veure" amb els peatges com els coneixem.

Sánchez defensa que "cal entendre" i "assumir que, si volem una xarxa de carreteres competitiva i que sigui sostenible, també cal assegurar que es pugui finançar principalment per les persones que la usen, seguint el lema de qui contamina, paga".

Rescat dels peatges que queden

En resposta a les ministra, el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha insistit que l’estalvi estimat per la ministra, en realitat respon a un "espoli" de l'esforç financer dels contribuents catalans d’uns 662 milions a l'any.

El vicepresident del Govern ha tornat a exigir al Govern el traspàs "immediat" a la Generalitat de les autopistes de titularitat estatal i el "rescat" dels peatges que queden a Catalunya per a compensar aquest "espoli".

Catalunya manté quatre vies d'alta velocitat de pagament i 7 peatges a l'ombra

Catalunya manté quatre vies d'alta velocitat de pagament i 7 peatges a l'ombra RTVE

Possible saturació

Una altra de les incògnites que planteja l’aixecament dels peatges és fins a quin punt aquestes vies estan preparades per a assumir l'increment de trànsit que es dona per segur es produirà.

Ja no cal aturar-se als peatges de l'AP-7, l'AP-2 i la C-33

Ja no cal aturar-se als peatges de l'AP-7, l'AP-2 i la C-33 EFE

En el cas de la C-32 Nord, la Generalitat estima que absorbirà bona part dels vehicles que actualment circulen per la N-II: un 11% entre El Masnou i Premià de Mar; un 2% a Mataró; un 21% entre Caldes d'Estrach i Arenys de Mar; i un 31% a Santa Susanna.

Amb l'eliminació del peatge de la C-33, es pronostica que entre Barcelona i Mollet del Vallès aquesta via guanyarà un 20% de vehicles, procedents de la C-17, i un 10% en el tram entre Mollet i Montmeló del Vallès.