Enlaces accesibilidad
Fundació Palau de Caldes d'Estrac

La Barcelona dels anys 20 a través de la càmera de Gabriel Casas

  • L'exposició consta de 150 fotografies de gran format i objectes de l’època i es podrà visitar fins l’1 de maig
  • Imatges inèdites com la de l’estada de Josephine Baker a Barcelona o l’equip del Barça que va guanyar el doblet

Per
Els dolços anys 20 a través del fotògraf Gabriel Casas

Testimoni gràfic dels feliços anys 20 a Barcelona, el fotògraf català Gabriel Casas Galobardes ens mostra una ciutat en expansió amb fam de modernitat en l'exposició "Modernitat".

Des del 1929 i fins a principis dels 30 va captar amb la seva càmera aquest ambient excitant de la Barcelona dels anys 20 de forma molt personal. Una figura i obra que la Fundació Palau de Caldes d'Estrac reivindica amb una exposició fotogràfica. La mostra, es podrà visitar fins l’1 de maig de 2022.

Maniquins a la seccio francesa del Palau de l'Art Textil de l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929

Maniquins a la seccio francesa del Palau de l'Art Textil de l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929

La Fundació exposa 150 fotografies de gran format de l'avantguardista. L'ambient efervescent i pròsper de la ciutat va atraure artistes, aventurers i també delinqüents d'arreu que van transformar-la.

Casas (Barcelona, 1892-1973) va ser un dels fotògrafs oficials de l’Exposició del 1929. Fill i net de fotògrafs, els seus inicis estan lligats al món de l’esport. Amb futbolistes i boxejadors es va iniciar com a gran retratista de la psicologia de les persones.

El cotxe més ràpid del món

Una fotografia del cotxe la Sageta d'Or, el més ràpid del món, i un dels atractius de l'Exposició Internacional del 1929, obre aquesta exposició dedicada a qui va ser cronista de la modernitat de Barcelona.

Un bòlid impressionant que no duia el motor, només hi havia la carrosseria. Tot un símbol d'un ambient modern vistós i inconsistent segons Julià Guillamon, comissari de la mostra. “Era una carcassa buida, una metàfora d’aquesta modernitat de la qual sempre es parla, perquè és una modernitat que no va acabar de ser".

Uns nens s'enfilen de manera perillosa a un tramvia amb parades en els barris de Sants, Les Corts i Marina, datada entre 1920 i 1939

Uns nens s'enfilen de manera perillosa a un tramvia amb parades en els barris de Sants, Les Corts i Marina, datada entre 1920 i 1939

Modernitat il·lusionant i breu

Gabriel Casas va retratar ídols de l'esport com el boxejador Primo Carnera i futbolistes, la velocitat de cotxes i avions, el món del jazz i el music hall, el primer turisme, els parcs d'atraccions, la nit i els baixos fons.

Grup de transvestits fotografiats des de l'interior de l'aparador de Cal Sacristà, al carrer Cid de Barcelona, 1925-1935

Grup de transvestits fotografiats des de l'interior de l'aparador de Cal Sacristà, al carrer Cid de Barcelona, 1925-1935

I ho va fer amb bellesa i sagacitat, influït per l'avantguarda fotogràfica, descobrint els detalls d'una modernitat il·lusionant i breu. Víctima de la repressió franquista, no va publicar mai més en premsa després de la guerra civil.

Al costat d'algunes imatges que han esdevingut icòniques, es mostren fotografies inèdites com la de l’estada Josephine Baker a Barcelona o l’equip del Barça que va guanyar el doblet el 1920.

Josephine Baker a l'habitació de l'Hotel Majestic, del passeig de Gràcia de Barcelona, acabada d'arribar a la ciutat, 1930.

Josephine Baker a l'habitació de l'Hotel Majestic, del passeig de Gràcia de Barcelona, acabada d'arribar a la ciutat, 1930.

L’exposició es basa en un gran treball de recerca que ha permès reconstruir el context en el qual Gabriel Casas i Galobardes va fer les fotografies i afinar-ne la cronologia. Més enllà de la qualitat fotogràfica, que el situa com un dels fotògrafs més importants del moment, posa de relleu les connexions amb els ambients periodístics i culturals.