Enlaces accesibilidad
Helvètica

Descobrim què i qui hi ha darrere dels productes a 'Helvètica'

Notícies   Helvètica  

  • Flora Saura va parlar amb Pilar Vélez, Rossend Casanova, Júlia Esqué, Curro Claret, Oscar Tomico i Ariadna Sala sobre la utilitat i estètica dels productes
  • Òscar Dalmau va entrevistar el dissenyador industrial André Ricard
  • Recupereu el capítol a la carta de La 2 de RTVE Catalunya

Per
Helvètica - Producte

Helvètica’ no para de sorprendre’ns. En aquest tercer capítol, els productes que ens envolten en el nostre dia a dia han estat els protagonistes i ens hem preguntat: què en sabem d’ells?

Els tenim ben a prop i els fem servir contínuament, però de ben segur que poques vegades us heu parat a pensar en qui i què hi ha darrere de les seves formes i serveis. La Flora Saura ho ha descobert. Va fer parada al Museu del Disseny de Barcelona per reunir-se amb la seva directora, Pilar Vélez, qui ens va dir que “el disseny de producte és donar forma a una funció”. I és que, segons ell, “quan es dissenya bé, no només s’obté una peça útil, també s’obté una peça amb qualitats estètiques”. Hi esteu d’acord?

Seguint al Museu del Disseny, també va conversar amb el seu conservador de disseny de producte, Rossend Casanova. Entre peces de Javier Mariscal, ens va ensenyar alguns dels dissenys més sostenibles i innovadors que podem trobar entre els racons del museu. I amb Curro Claret Martí, vam veure autèntiques joies d’un disseny industrial que cuida del planeta. Ens va parlar de la diferència entre reutilitzar i reciclar amb relació a la creació de nous productes, com una de les seves peces: un gerro ben bonic fet amb quitrà. Costa d’imaginar, però el resultat és ben bonic. Per ell, el disseny és una oportunitat per repensar la manera com vivim.

La Flora Saura també es va desplaçar fins a l’estudi de la Júlia Esqué. Ens va explicar que a l’hora de començar un projecte de disseny, hi ha diverses maneres d’abordar-lo. Amb finalitats comercials, reflexives, d’utilitat, estètiques… Entre els seus dissenys trobem taules, ganivets i bosses de cafè que trenquen amb els estereotips i que demostren “que un objecte sigui funcional no significa que no hagi de ser bell o original”.

El cap d’estudis del grau Enginyeria de disseny industrial a ELISAVAOscar Tomico, ens va avançar algunes línies artístiques que marcaran el futur. Segons ell, “per treballar en el disseny de producte avui dia s’ha d’entendre l’economia en què se situa” i s’han d’utilitzar aquests productes per a regenerar. Com a cap d’estudis del grau, ens va deixar clar que les noves generacions de dissenyadors industrials ja ideaven amb la sostenibilitat com a model a seguir. La dissenyadora Ariadna Sala ens va parlar de la funció terapèutica dels productes. I és que entre moltes de les funcions del disseny industrial, també trobem aquell que desenvolupa un objectiu curatiu. El disseny que ens va ensenyar servia a les víctimes d’abusos sexuals com a eina per gestionar i demostrar l’equilibri d’emocions.

Per l’altra banda, l’Òscar Dalmau va entrevistar l’André Ricard. Ell és un geni del disseny industrial amb més de seixanta anys dedicats a la creació de productes que tots hem utilitzat. I és que, com va dir Dalmau, potser no el reconeixeu, però de ben segur que us heu topat més d’una vegada amb els seus dissenys. Entre ells, ampolles de detergent, pinces per agafar gel i fins i tot interruptors.

Per acabar, en el seu pis acolorit Júlia Solà ens va parlar d’un dels seus dissenyadors preferits: Dieter Rams. Com Ricard, Rams també ha dissenyat tota mena de productes que ens han deixat marca i és conegut per haver establert els 10 principis del bon disseny. Els vau endevinar tots?

La setmana que ve, més disseny al quart capítol d’’Helvètica’