Interior suspèn classes i restringeix la mobilitat en cinc comarques per pluges intenses
- Les precipitacions més perilloses es preveuen al Baix Llobregat, Vallès Occidental, Alt Penedès, Baix Penedès i Garraf
- Les pluges poden anar acompanyades de tempestes i fortes ventades
La calor d'aquests últims dies dona pas a pluges intenses a partir d'aquest dimarts al vespre i fins dimecres a la nit. Protecció Civil ha activat el pla Inuncat per unes precipitacions que afectaran bona part de Catalunya. Les comarques on es preveuen pluges que poden superar els 40 litres per metre quadrat en 30 minuts són el Baix Llobregat, el Vallès Occidental, l'Alt Penedès, el Baix Penedès i el Garraf. Els xàfecs aniran acompanyats de tempesta i és possible que de calamarsa i d'algunes ratxes fortes, o molt fortes, de vent.
Per aquest motiu, el Departament d'Interior ha enviat un Es-Alert als habitants d'aquestes cinc comarques sobre l'alerta de fortes pluges i amb l'avís de restriccions entre les 7 del matí i les 17 de la tarda. En aquest sentit, s'ha acordat la restricció de la mobilitat excepte per causes de força major i de serveis essencials, així com s'ha demanat prioritzar el teletreball. També s'ha suspès per aquest dimecres tota l'activitat educativa i esportiva, així com l'activitat sanitària no urgent i dels centres de dia o de gent gran.
“⛈️ Classes suspeses i restriccions a la mobilitat per pluges intenses aquest dimecres a les comarques del Baix Llobregat, Vallès Occidental, Garraf, Alt Penedès i Baix Penedès.
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) September 8, 2026
➕ Info: https://t.co/haN3BroVni pic.twitter.com/QtGGBcJda2“
Pels residents a les comarques del Penedès i el Garraf, Protecció Civil ha enviat un nou Es-Alert per ampliar la previsió de pluges torrencials a partir de la matinada de dimecres.
Altres punts de Catalunya on es registraran pluges abundants són a les comarques del Pirineu i Prepirineu oriental, la Catalunya central, la Plana de Vic, així com el prelitoral i litoral central i sud. En aquests casos, es pot superar el llindar d'intensitat de 60 litres per metre quadrat en tres hores.
Davant aquest escenari de fortes pluges, Protecció Civil demanar extremar les precaucions en la mobilitat i evitar els desplaçaments en aquestes zones. En aquesta línia, aconsellen no apropar-se a lleres de rius, rieres i zones inundables. També recomanen no accedir a garatges i soterranis si hi ha entrat aigua. En la mateixa línia, el Govern ha fet una crida a la "prudència" a la ciutadania.
Prealerta per fort onatge a l'Empordà
Amb el canvi de temps, també es preveu fortes onades a l'Alt Empordà i el Baix Empordà. Protecció Civil manté el pla PROCICAT en prealerta per la previsió d'onades superiors a 2,5 metres durant la jornada de dimecres des del matí fins a la nit. En aquesta zona, també bufarà fort el vent de Tramuntana.
Recomanació de teletreball
La Generalitat ha demanat que durant la jornada d'aquest dimecres es prioritzi el teletreball en aquestes cinc comarques sempre que la feina ho permeti per tal d'evitar els desplaçaments. Segons Trànsit, algunes de les carreteres que es podrien veure afectades per inundacions són la C-58, B-40, C-16, A-2, B-23, AP-7, C-31, C-32, B-24/N-340 i C-15.
La UGT de Catalunya ha reclamat a les empreses que apliquin de manera immediata l'article 37.3 de l'Estatut dels Treballadors que reconeix el dret de les persones treballadores a absentar-se del lloc de feina, amb dret a remuneració, quan hi hagi situacions de força major derivades de riscos greus i imminents. Segons el sindicat, la norma contemplaria aquest episodi de fortes pluges.
En la mateixa línia, Comissions Obreres considera que els treballadors tenen dret al permís retribuït de fins a quatre dies si no és possible el teletreball, així com recomana als treballadors comunicar per escrit a l'empresa si resulta impossible desplaçar-se pel fenomen meteorològic i conservar els justificants de les entitats públiques que avalen l'emergència.
Perill extrem d'incendi forestal a Terres de l'Ebre
Una part de Catalunya evita l'episodi de fortes pluges, però manté el perill extrem d'incendi forestal a causa de la baixa humitat, les poques precipitacions previstes i l'entrada de vent. Els Agents Rurals han activat el nivell 4 del Pla Alfa a 22 municipis de quatre comarques de les Terres de l'Ebre. A més, s'ha acordat la restricció d'accés a les serres de Cardó-el Boix. El risc molt alt d'incendi forestal es manté a 102 municipis d'11 comarques de l'Empordà, Ponent, el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre.