Enlaces accesibilidad

Els grafitis deixen una factura milionària a TMB i Rodalies

  • La neteja de pintades comporta retards, trens immobilitzats i despesa pública
  • Els operadors reforcen la seguretat i demanen sancions més dures
Dos operaris netejant un tren a l'àrea de rentat de la L1 | ACN
Dos operaris netejant un tren a l'àrea de rentat de la L1 | ACN

El vandalisme als combois ferroviaris continua deixant un rastre de vidres, portes i laterals tacats de pintura que costa hores i diners d’eliminar. Els grafiters actuen sovint de nit, buscant deixar-hi una firma personal o un missatge reivindicatiu.

Però les conseqüències les assumeixen els operadors públics i, en última instància, la ciutadania, que paga part d’aquestes neteges i en pateix els retards.

Malgrat que els atacs han caigut de manera notable (més d’un 70% respecte del 2020), la factura continua sent elevada. Només aquest any, TMB ha destinat més de 400.000 euros a eliminar pintades dels seus trens, mentre que a Rodalies la despesa s’enfila als 6,2 milions fins al 31 d’octubre. El 2023 la xifra va ser gairebé el doble: 11,6 milions.

Entre totes dues xarxes n'acumulen 1.042 actes vandàlics i sobre els 58.000 m² de superfície pintada.

Menys vandalisme al metro, però amb un cost alt

Netejar els grafittis del metro de Barcelona ha costat més de 400.000 euros aquest any, tot i havent caigut en gran manera els vandalismes. S'ha reduït la superfície vandalitzada de 50.000 m² (el 2020) a menys de 10.000 aquest 2025, i el nombre de trens afectats ha passat de 737 a 220. També ha caigut la despesa: dels 2,1 milions d’euros el 2020 als 418.824 euros actuals, un 75% menys.

Des del pla antigrafiti aplicat el 2021, hi ha més càmeres, més panells laterals als trens estacionats que n’impedeixen la vandalització i un increment dels vigilants. “Netejar un tren sencer pot deixar-lo fora de servei una jornada i això no ens ho podem permetre”, recorda Laia Bonet, presidenta de TMB.

Celebra també que el Govern vulgui endurir les sancions als grafiters fins als 90.000 euros: “No estem parlant de bretolades”.

Les intrusions de grafiters van provocar sis hores d’aturades el 2024, mentre que enguany s’han reduït a 3 hores i 20 minuts. Bonet ha recordat que netejar un metre quadrat requereix uns 20 minuts de feina i un tren sencer pot quedar aturat tot un dia.

Com s’eliminen les pintades?

La neteja de grafittis requereix un procediment especialitzat, diferent del rentat habitual. Es realitza en zones específiques de la xarxa i utilitza decapants, llances d’aigua a pressió, raspalls de niló i productes neutralitzadors. Tot plegat exigeix equips de protecció individual i circuits separats per evitar contaminar les depuradores.

En el procés s’arriben a utilitzar fins a 400 litres d’aigua, bona part recuperada de la neteja convencional.

Prop del 50% dels actes vandàlics als trens de l'Estat

Renfe ha xifrat en 6,2 milions d’euros el cost del vandalisme per grafitis als trens de Rodalies fins al 31 d’octubre del 2025. En deu mesos s’han registrat 822 actes vandàlics i s’han netejat 48.500 m² de superfície pintada.

Aquest volum d’atacs ha obligat a immobilitzar material rodant durant 590 dies, cosa que ha generat retards i supressions de serveis.

La companyia assegura que la inversió en seguretat ja supera els 20 milions d’euros i que el reforç en punts crítics, juntament amb la coordinació amb els Mossos d’Esquadra, ha reduït les incursions respecte de l’any passat.

El 2023, Rodalies va registrar un cost total de 11,6 milions d’euros per grafitis, gairebé el 50% de tot l’Estat. Es van denunciar 2.340 intrusions, una mitjana de més de sis al dia.