Enlaces accesibilidad

L'advocat general del TJUE creu que la llei d'amnistia "no constitueix una autoamnistia", però veu parts "incompatibles"

  • Descarta que afecti interessos financers de la UE i veu "algunes disposicions" incompatibles amb el dret comunitari
Advocat General Dean Spielmann en la sala Gran del Tribunal de Justícia de la UE (TJUE) a l'inici de la vista sobre les prejudicials del Tribunal de Comptes relativa a la llei d'amnistia.

L'advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), Dean Spielmann, considera que la llei d'amnistia "no constitueix una autoamnistia" i ha descartat que les despeses del procés independentista afectessin les finances europees. "No existeix un vincle" directe entre les despeses del *procés i la reducció, actual o potencial, dels ingressos posats a la disposició del pressupost de la Unió", assegura en el seu informe al qual ha tingut accés RTVE.

En concret, Spielmann s'ha pronunciat sobre les qüestions prejudicials que li plantejava el Tribunal de Comptes relatius a la sobre les despeses del procés i l'Audiència Nacional sobre els CDR acusats de terrorisme.

L'advocat general del TJUE avala la llei d’amnistia

Segons el dictamen fet públic aquest matí, la norma “sembla haver estat adoptada en un context real de reconciliació política i social”, un element que el lletrat destaca per diferenciar-la de mesures d’autoindult o d’amnisties adoptades per interessos partidistes.

L'advocat general europeu avala les bases de la llei d'amnistia

Sense afectació als interessos financers de la UE

Spielmann sosté que “no existeix un vincle directe entre les despeses del procés i la reducció dels ingressos del pressupost comunitari”, i per tant descarta que la llei pugui perjudicar els recursos de la Unió.

Així, respon a les qüestions plantejades pel Tribunal de Comptes i l’Audiència Nacional, que havien demanat a Luxemburg aclarir si l’amnistia podia contravenir la normativa europea de protecció dels fons comunitaris.

Observacions sobre la tutela judicial

Tot i el seu aval general, l’advocat general adverteix que "algunes disposicions de la Llei orgànica d’amnistia, especialment les relatives a l’exempció de responsabilitat comptable, podrien ser incompatibles amb el dret a la tutela judicial efectiva".

En aquest sentit, suggereix que caldrà garantir que les persones afectades per l’aplicació de la norma tinguin accés a un control judicial suficient.

El Ple del Tribunal Constitucional (TC) va admetre a tràmit el passat octubre els recursos d'empara de Puigdemont contra la sentència del Suprem de no aplicar-li l'amnistia al delicte de malversació, però ha rebutjat suspendre l'ordre de detenció nacional que continua tenint vigent.

Crítica al termini d’aplicació

Spielmann també apunta que el termini de dos mesos previst per aplicar la llei pot resultar “massa curt”, i recomana revisar-lo per assegurar que els tribunals disposin del temps necessari per estudiar els casos amb garanties.

Informe clau però no vinculant

El dictamen de l’Advocat General no és vinculant, però acostuma a marcar la línia de la sentència definitiva: en prop del 80% dels casos, el TJUE segueix el seu criteri.

La decisió final del Tribunal de Justícia s’espera en els propers mesos i serà determinant per confirmar si la llei d’amnistia pot aplicar-se plenament en totes les causes relacionades amb el procés.