Enlaces accesibilidad
Medi ambient

Reclamen limitar la velocitat dels vaixells a 10 nusos per a protegir els cetacis

  • Alentir la navegació redueix la contaminació acústica que perjudica els animals
  • La mesura també serviria per disminuir les emissions de gasos d’efecte hivernacle

Por
El Corredor Mediterrani són 45.000 km2 entre les costes de Balears i la península, que va del golf de València al golf de Lleó

L’ONG conservacionista internacional Ocean Care demana la limitació de la velocitat de navegació a 10 nusos al corredor mediterrani de migració de cetacis, 45.000 km² entre les costes de Balears i la península, que va del golf de València al golf de Lleó, protegida des del 2018. L’objectiu és reduir el renou que perjudica greument alguns animals marins, sobretot cetacis, com els dofins i les balenes, que es guien dins la mar per l’oïda i emeten sons per comunicar-se, per exemple, entre mares i cries o per aparellar-se. Segons l’Agència Europea de Medi Ambient, el volum de soroll als mars s’ha duplicat, entre els anys 2014 i el 2019.

Menys velocitat, menys renou

Com més gros és un vaixell i més ràpid va més, més renou fa sota l’aigua. A partir d’aquesta regla de tres per reduir el renou, Ocean Care demana prendre una mesura molt senzilla, limitar la velocitat de navegació de tots els vaixells del corredor Mediterrani. Majoritàriament hi passen ferris de passatgers, que naveguen a entre 14 i 26 nusos, i vaixells portacontenidors, que van a entre 19 i 24.

Sense arribar a aquest límit, explica Nicolas Entrup, responsable de l’ONG, si un vaixell va un 10% més lent, ja redueix les emissions d’efecte hivernacle un 30%, el renou un 40% i el risc de col·lidir amb una balena un 50%. Pensen que la mesura seria viable econòmicament perquè les navilieres ja van decidir abaixar la velocitat per estalviar combustible arran de la crisi de 2008. “La indústria marítima és un dels sectors que fa menys esforços per reduir emissions, es fixen com a objectiu només reduir-ne un 50% l’any 2050”. De manera que imposar un límit de velocitat podria contribuir també a pal·liar els efectes del canvi climàtic.

Un precedent al Panamà

Quan el 2018 es va atorgar protecció al corredor Mediterrani es va aconseguir aturar tots els projectes de prospeccions petrolieres que generen molt de renou. Però la zona és una àrea de molt de soroll per mor de la gran quantitat de trànsit marítim. La reducció de velocitat, l’hauria de sol·licitar el govern espanyol a l’Organització Marítima Internacional, que és l’organisme que té la competència. Hi ha un precedent, al canal de Panamà. Tot i que no és obligatori i es tracta d’una recomanació, la velocitat està limitada a deu nusos els mesos que hi ha presència de cetacis que migren.