Enlaces accesibilidad
Música

Com sobreviure a un concert de Jazz? Per l'artista Gorka Benítez

Notícia  Efecte Collins  
  • El saxofonista bilbaí qüestiona la responsabilitat dels artistes amb la música
  • Interpreta en directe quatre temes d'un repertori creat exclusivament per l'Efecte Collins
  • No et perdis el programa sencer sobre GORKA BENÍTEZ a RTVE Play Catalunya
Efecte Collins - GORKA BENÍTEZ - Programa Complet
JORDI TORRES

Com en altres disciplines, en la música hi ha alguna matèria que es resisteix. Gorka Benítez, un dels saxofonistes i intèrprets de Jazz més rellevants del panorama nacional afirma que “pot arribar a ser de les músiques més avorrides del planeta”.

Gorka Benítez tocan el saxòfon davant d¡una finestra

El saxofonista i compositor Gorka Benítez rtve catalunya

Realment el Jazz s’entén com un gènere en el qual s’ha d’estudiar i practicar de manera individual i això pot portar a malentendre la relació amb el públic. Però on queda la responsabilitat de l’artista per transmetre tot el que li aporta el Jazz? I l’audiència, en té de responsabilitat? Les institucions encarregades de l’educació, la cultura i, per tant, de la música, tenen algun pes en aquesta situació?

La responsabilitat que tenim amb la música

La resposta és clara. La música forma part de les nostres vides, però sovint no es planteja quina interacció tenen les persones amb aquesta disciplina i com repercuteix. Malhauradament part de la ciutadania ha perdut l'interès o la curiositat per la música. Com es veu a les escoles la música? Per no endinsar-nos al negoci que s’ha creat al voltant de la mateixa i com el mainstream ha canviat les regles del joc i hi ha incorporat variables econòmiques que res tenen a veure amb saber tocar, cantar o fer un directe.

El Jazz s'ha vist perjudicat

Doncs és molt probable que el Jazz sigui un dels gèneres que més s’ha vist perjudicat. En el llibre 'Conèixer el Jazz' d’en Ricard Gili, promotor de La Locomotora Negra una banda de jazz clàssic que ha triomfat arreu del territori, s’explica que abans l’afició d’aquest tipus de música era petita però especialitzada i fidel als grups. Amb aquesta premissa els que es dedicaven a tocar podien anar fent concerts i sobreviure. En l’actualitat, però, els gustos per la música s’han tronat més volàtils i els consumidors i les consumidores ja no tenen ganes d’investigar mentre estan en les seves hores d’oci.

El Jazz és un gènere que requereix anar més enllà. Requereix sentir els instruments tocant en directe, veure les expressions dels intèrprets que -gairebé sense mirar-se- estan perfectament connectats i dedicats a ple pulmó a la seva actuació. A més, com sovint es tracta de música instrumental hi ha altres protagonistes que requereixen el seu propi temps: el saxo, la guitarra, l’orgue, el piano... Aquesta dedicació contrasta amb les cançons més populars del moment que fins i tot, diuen el mateix nom de l’autor dins de la cançó.

I és que potser l’audiència no es compromet prou amb les seves aficions. Quants aficionats als instruments han començat a tocar sense haver anat a un concert?

Doncs amb el Jazz passa el mateix.

El caliu del Jazz a Catalunya

Això no obstant, malgrat que el corrent de consum no acompanya el gènere, Gili considera que fa aproximadament 20 anys s’està coent a foc lent un caliu relacionat amb aquest gènere musical. I per demostrar-ho cita alguns dels artistes més destacats com Dani Nel·lo i Ivan Kovacevic de Los Mambo Jambo, Daniel Pérez que toca sovint amb Gorka Benítez, els pianistes Lluis Coloma, David Giorcelli o Sister Marion, els guitarristes Albert Bello, Amadeu Casas o Pere Puertas i les cantants Big Mama Montse, Ster Wax o Myriam Swanson.

Un gran talent que existeix a Catalunya i que no té el reconeixement que es podria esperar. I és que un altre dels problemes de la música és que sovint no et permet dedicar-te plenament de manera professional i, per tant, no es pot dedicar el temps que requereix. Roger Gili explica quan La Locomotora Negra va fer 50 anys van decidir acomiadar-se perquè “cada un té les seves obligacions, les seves feines, les seves dèries i tirar de tot això costa”. I prossegueix, “no es tracta de voler estirar massa ni de forçar les coses, sinó de fer-les com sempre les hem volgut fer: [...] amb bon rotllo”.

Gorka Benítez toca amb la seva banda a una nau industrial

Gorka Benítez amb la seva banda durant l'actuació rtve catalunya

I és aquest potser el secret d’una trajectòria de més de 50 anys i segurament de la responsabilitat que té l’audiència i les institucions amb la música. El que aquesta proporciona a la població i als artistes que s’hi dediquen. El dia 30 d’abril va ser proclamant Dia Internacional del Jazz per la UNESCO i el motiu va ser que: el jazz, a més d'un gènere, pot ser una eina educativa, de promoció de pau, diàleg i cooperació entre pobles de tot el món. Així doncs, requereix com a mínim, donar-li l’oportunitat d’escoltar-lo atentament i sentir la vibració que ens transmet l’aportació de cada intèrpret al mateix temps que ens convida a seguir vibrant.