Enlaces accesibilidad
Calçat esportiu

Munich: Sabates catalanes amb nom de ciutat alemanya

  • Xavi Berneda és CEO i propietari de Munich Sports
  • Parla de l'evolució de la marca i dels seus models
  • Recupera aquest episodi d'Helvètica dedicat al disseny de calçat a RTVE Play Catalunya
Helvètica - Entrevista a Xavier Berneda
Savina Muros

Abans, les sabates esportives eren un calçat puntual. Te les posaves per fer esport exclusivament i, la resta de dies, et calçaves sabates formals. Actualment, el panorama ha canviat completament. L'Òscar Dalmau, de ment curiosa, quan va a gravar Helvètica es fixa en les sabates de la gent i estima que un 90% dels peus que trepitgen el carrer ho fan amb sabates esportives. És per això que, en un capítol dedicat al disseny de calçat, no hi podien faltar unes sabates esportives d'aquí que han fet la volta al món: les Munich. Només pel seu nom, ja criden l'atenció per ser de Catalunya i tenir nom de ciutat alemanya. Però el més curiós de tot és com va néixer i com ha evolucionat la marca així que, com a convidat del capítol, en Xavier Berneda, CEO i propietari de Munich Sports, explica algunes anècdotes.

Sabates Munich

Sabates Munich RTVE Catalunya

La història de Munich comença amb el seu avi, que quan va acabar la guerra va anar a un camp de reeducació nacional a Torroella de Montgrí a fer espardenyes. Allà es va adonar que existia un nínxol de sabates esportives que es podia explotar i així va començar aquesta aventura que va resultar familiar. Durant els primers anys va dissenyar i crear sabates pel FC Barcelona, pel RCD Espanyol, la Unió Esportiva Santboiana de rugbi i per atletes com Valentí Massana, que va calçar unes Munich pensades per marxa atlètica durant els Jocs Olímpics de Barcelona 1992. De fet, anys més tard van crear les Munich Massana, un model dedicat a l'atleta que adaptava la forma i l'alçada del model dels Jocs Olímpics perquè fossin més còmodes.

és que a partir dels anys 90 la població es va començar a interessar per la cultura americana que, cada vegada més, va intercanviar les sabates formals per les esportives. Com explica Berneda, "un cop entres al món del confort ja no hi vols sortir". A més de dissenys purament pensats per l'esport com les Munich de pàdel, amb sola de doble espiga, o les d'hoquei herba, resistents per adaptar-se al terreny de joc, també tenen molts models casuals. Berneda explica que ara la tendència són les sabates amb noves alçades, amb plataforma, i pensades perquè combinin amb els colors de la roba. De fet, per adaptar-se tant com sigui possible a les necessitats dels consumidors, han creat Munich my way perquè el públic pugui dissenyar la seva pròpia sabatilla, des del color de la sola, com la pell o els cordons, perquè el consumidor els ajudi a dissenyar nous models i afegir-los al seu portafoli de productes.

Com dissenyaries la teva Munich ideal?