Així va ser la nit que Lluís Llach va omplir el Camp Nou fa 40 anys
- El cantautor Lluís Llach va omplir el Camp Nou amb 100.000 fans el 6 de juliol de 1985
- Descobreix contingut de l'Arxiu de TVE Catalunya, ara que fa 40 anys del mític concert del músic català
Avui fa 40 anys del mític concert de Lluís Llach al Camp Nou. Va ser la nit del 6 de juliol de 1985 i l'estadi es va omplir amb unes 100.000 persones per escoltar el cantautor català. Aquest va ser el primer concert de Llach al camp del Barça, on va interpretar cançons com 'L'estaca', 'Viatge a Ítaca' o 'Abril 74'. La cita va acabar amb els Segadors, en un Camp Nou entregat a l'artista i al catalanisme.
Documental de Mercè Vilaret
“Estimo la llibertat de la gent “
Aquest esdeveniment va ser recuperat més endavant per la realitzadora Mercè Vilaret al documental Lluís Llach, 25 anys. El músic se sincera i fa un relat de la seva trajectòria, tot just quan complia dues dècades i mitja als escenaris, l'any 1992. El cantautor aprofundeix en la seva família i les vivències a l'exili durant el franquisme. Llach també aborda els seus posicionaments polítics: "He tingut molta influència del socialisme per termes com solidaritat, igualtat, injustícia...". A més, en el documental, l'artista aprofita per deixar clara la seva tendència nacionalista i catalanista: "Estimo la llibertat de la gent i, per tant, la llibertat dels pobles en què viu la gent".
La realitzadora Mercè Vilaret també va preguntar a Lluís Llach pel seu llegat com a compositor de bandes sonores de cinema i televisió, com les cançons que va enregistrar per a la sèrie de televisió La forja de un rebelde, dirigida per Mario Camus l'any 1990 i produïda per TVE. Segons defensa Llach, "la combinació d'imatge i música dona sempre un resultat creatiu".
Premi Disc Català de l'Any
Lluís Llach interpreta una cançó en l'entrega del premi Disc Català de l'Any de Ràdio 4 (1978).
Lluís Llach ha estat guardonat amb el Premi Disc Català de l'Any, que entrega Ràdio 4, en dues ocasions. La primera d'elles va ser l'any 1978 amb l'àlbum Campanades a morts; la segona, 15 anys més tard amb Un pont de mar blava. És amb la cançó 'Campanades a morts', que dura vint minuts, en què el cantautor reivindica la llibertat: "És la resposta racionalitzada d'una punyalada per l'esquena a les esperances de moltíssima gent".
En aquest tema, Llach explica la injustícia que representava, l'any 1976, la mort de cinc persones en el context d'una vaga d'obrers a mans de la Policia Nacional al País Basc. "El fet que afusellessin uns treballadors perquè havien tingut una reunió sindical no és comprensible", reflexiona el cantautor. Un cant a la llibertat que també va sonar aquella nit del 6 de juliol de 1985 al Camp Nou, ara fa 40 anys.