Enlaces accesibilidad

Mestres Quadreny, el músic que entenia l'art com un tot

  • El compositor Josep Maria Mestres Quadreny ha mort als 91 anys i ha deixat més que composicions musicals, l'exemple de viure l'art com transversal
  • Quan aparegueren, Mestres acolli de seguida les noves tecnologies, ordinadors o taules de so, i mai no deixa d'investigar
  • Recuperem de l'arxiu històric de RTVE Catalunya tres programes en que va participar i va explicar la seva obra i el seu pensament
Arxiu TVE Catalunya - Mirador - Mestres Quadreny
FRANCESCA PUIG

Com tot evoluciona, la música i l'estètica evolucinen, dèia Mestres Quadreny. I la música no es divideix en dodecafònica o tonal, sinó en bona o dolenta. Afegia que si les composicions d'Arnold Schönberg, fundador de la música dodecafónicaI, no agraden al públic, és perquè són composicions expressionistes, no pas perquè siguin dolentes.

Josep Maria Mestres Quadreny ha mort als 91 anys i és exemple d'artista que accepta el repte de les noves possibilitats tecnològiques i que treballa més per l'art que no pas per la seva pròpia obra.

El seu esperit de renovacio permanent el va fer acceptar els ordinadors i les taules de so com a part dels instruments musicals. Nascut a Manresa el 1929, va quedar fascinat en conèixer l'obra de Joan Brossa pel seu significat de cerca constant.

Interessat en un sentit transaversal de l'art, va ser president de la Fundació Brossa i patró emèrit de la Fundació Joan Miró. A més d'amb ells, va col·laborar amb d'altres artistes plàstics com Antoni Tàpies, Moisès Villèlia o Jaume Codina.

Precisament, en el programa Mirador, de 1977, que encapçala aquest escrit, un grup instrumental interpreta l'obra 'Homenatge Robert Gerhard' entre els quadres de Joan Miró, a la seu de la Fundació a Montjuïc. Mestres Quadreny admirava Gerhard profundament, i se'n planyia, perquè l'exili el va converir en un dels milors compositors britànics i no pas de Catalunya, com haria d'haver estat, ja que va néixer a Valls.

Aquest monogràfic repassa la vida i l'obra del compositor, fins -lógicament- aquell moment, i Mestres Quadreny hi explica els seves etapes com a compositor: la serial, la de l'objecte sonor, la d'ordinador i la d'ambientació. Al rodatge hi va col·laborar l'artista tèxtil Maria Teresa Codina, que teixex un tapís mentre sonen les notes de Mestres.

Mestres creia que tot és expressió en l'art, i que tots els artistes podien col·laborar i treballar junts.

Un vocabulari pràctic

Anys després d'aquella primera trobada amb Mestres Quadreny, TVE a Catalunya torna a filmar-lo per analitzar la seva obra. A 'Compositors, ara' de la sèrie 'Crear i Viure', Josep Maria Carandell entrevista Mestres Quadreny a casa seva. El músic explica com composa a partir de diferens sons en un laboratori de música electroacústica.

També hi parla d'un vocabulari català de música, un treball pràctic diu, perquè no sabia a vegades com expressar conceptes musicals en català. Al final del programa, és molt curiós veure la interpretació al piano de l'obra de Mestres 'Vara per a Quatre', una obra per a ¡vuit! mans.

Finalment, en homenatge a Josep Maria Mestres Quadreny, recuperem de l'arxiu històric de RTVE Catalunya un programa de Tot Art, la revista d'actualitat dels anys 70/80, que comença amb un reportage sobre compositors catalans de música contemporània: Frederic Mompou, Mestres i Joaquim Homs defineixen la música contemporània i la comparen amb l'actual. Mestres hi diu que de la música pop no en pot opinar: no l'escolta perque no l'influeixi a l'hora de composar.

El veiem a casa seva repassant les seves partitures, algunes de les quals escrites, com a bon investigador, com un dibuix. Brossa, se'ns dubte, el va influir i molt.