Enlaces accesibilidad
Compres

Rebaixes i compres "moderades" per aquest Black Friday

  • La campanya d'enguany està marcada per unes rebaixes inferiors a altres anys
  • Tot apunta que la gent comprarà menys i ho farà de forma més estratègica

Per
Rebaixes "moderades" per aquest Black Friday

Arrenca el Black Friday i aquest divendres les botigues i els centres comercials es troben plens de persones que aprofiten per comprar a un "preu especial" els regals nadalencs o algun capritx. El comerç català, però afronta amb més incertesa que mai la jornada de descomptes. Els preocupa com la inflació pot influir en el comportament dels compradors. Així i tot, esperen alleujar els seus balanços, tocats per l'increment de costos.

Tot apunta que la campanya estarà marcada per rebaixes inferiors a altres anys i compres més "moderades". Des de primera hora del matí, els que s'han apropat a les botigues no han vist "preus massa competitius" i han aprofitat per comprar coses que "ja tenien en ment".

Comença el Black Friday amb menys descomptes i preus més alts | Climent Sabater

Paral·lelament, segons l'Organització del Consumidor (OCU), les ofertes reals només es troben en el 12% del que es ven. Alguns consumidors adverteixen de les promocions fraudulentes, sobretot de les grans cadenes.

Contenció del comprador i del venedor

Pel director general de Comerç de la Generalitat, Jordi Torrades, la d'enguany serà una campanya "marcada per la contenció", tant per part dels comerços a l'hora de marcar els descomptes com per part dels clients a l'hora de comprar.

"Hi haurà poca rebaixa, perquè no hi ha marge", ha asseverat el vicepresident de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, que ha concretat que especialment els petits comerços hauran de reduir l'import dels descomptes en comparació amb campanyes anteriors.

La directora de PimeComerç, Pilar Mínguez, ha asseverat que enguany "el comerç no està preparat" per a afrontar un Black Friday amb descomptes i promocions agressives, i ha posat l'accent que el sector no té marges per a això.

Compres estratègiques

Tot apunta que la gent comprarà menys i ho farà de forma més estratègica, menys impulsiva. Els experts assenyalen que les compres es faran de manera planificada, generant un consum moderat.

"Les famílies tenen posat el fre a l'hora de comprar perquè tenen menys renda disponible", ha afegit Jordi Torrades, que ha afirmat que els creixements del 10% de les vendes anuals que han experimentat els últims Black Friday no es donaran aquesta vegada.

Aquest divendres, TVE ha visitat la central d'Amazon del Prat de Llobregat per parlar amb la Senior Operations Manager i veure com porten la campanya.

Compra online o presencial?

Per una altra banda, no hem d'oblidar la importància de la compra online. Tot i que després de la pandèmia va tenir un repunt, ara s'ha estabilitzat i ha tornat a pujar la compra presencial.

Per aquest motiu, les empreses en línia també aprofiten per llançar grans ofertes amb un màrqueting molt agressiu per tal d'augmentar les vendes. Cal recordar que és un moment on els ciberdelinqüents aprofiten per llançar les seves estafes.

A l'espera de saber si es compleixen les expectatives, la campanya del Black Friday i la de Nadal generaran gairebé 171.500 llocs de treball nous a Catalunya entre novembre i gener, la qual cosa suposa un augment del 9% respecte a 2021, el més moderat dels últims anys. Aquestes campanyes són essencials per al petit comerç que factura entre un 50% i un 60% dels seus ingressos anuals en l'últim trimestre de l'any.