Enlaces accesibilidad
Reclamacions

Vaga d'easyJet i Ryanair: què poden fer els viatgers afectats? Tenen dret a indemnització?

  • Els clients rebran una compensació de 250 a 600 euros en funció del trajecte, segons l'article 7 del Reglament Europeu
  • També poden reclamar altres danys, com a hotels, viatges organitzats i fins i tot danys morals, segons Facua

Per
La vaga de Ryanair i easyJet ha afectat centenars de passatgers
La vaga de Ryanair i easyJet ha afectat centenars de passatgers

Els tripulants de Ryanair han prolongat 12 dies més la vaga i les aturades s'allargaran fins al 28 de juliol. De manera paral·lela, els tripulants d'easyJet també han convocat una vaga que durarà, en principi, fins al 31 de juliol. Aquesta situació està afectant els viatgers en plena temporada d'estiu i, fins i tot, està causant la pèrdua dels seus equipatges en els aeroports.

Enmig d'aquesta situació, els passatgers afectats tenen dret a reclamar compensacions d'almenys 250 euros i a la devolució de l'import del bitllet i de les despeses derivades per la cancel·lació del vol, segons indica Facua. No obstant això, aquests no són els únics drets que tenen els consumidors.

Quins passos seguir per reclamar?

"El primer és tenir clar què reclamaràs", explica a Rtve.es, Rubén Sánchez, secretari general i portaveu de Facua. Els viatgers afectats han de recaptar tota la informació i determinar la quantia dels perjudicis, com a estades en hotel, entrades a concerts ja comprades. En definitiva, reunir els justificants d'aquests bitllets i el seu cost per a afegir-lo a l'import del bitllet i a la compensació econòmica per la cancel·lació de vol.

Quan s'hagi fet aplec aquesta documentació, Sánchez indica que ha de contactar amb l'aerolínia per correu electrònic, telèfon o la seva pàgina web oficial, en aquest cas la de Ryanair i easyJet, o en els taulells de les companyies dins de l'aeroport. El portaveu de Facua recomana posar la reclamació per escrit al més aviat possible i assenyala que si la companyia no indemnitza en un termini màxim de set dies, o compensa amb una quantitat inferior, el client pot denunciar-lo a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.

Compensacions de 250 a 600 euros segons la distància del vol

Facua recorda als usuaris que el Reglament Europeu 261/2004 estableix una sèrie de compensacions en cas de cancel·lació dels vols. Així, l'article 7 recull que els passatgers rebran "una compensació per valor de 250 euros pels vols de fins a 1.500 quilòmetres, 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres, i per a tots els altres entre 1.500 i 3.500, 600 euros".

L'associació també recorda a l'aerolínia que una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) d'abril de 2018 va determinar que una vaga de treballadors no es considera dins del concepte "circumstàncies extraordinàries" -que eximeix de lliurar les quantitats-, per la qual cosa la companyia tampoc pot negar-se a les compensacions que se li exigeixin.

Els clients també poden veure quins són els drets del passatger davant aquestes circumstàncies a la pàgina web de seguretat aèria del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana amb l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.

El secretari general de Facua assenyala a Rtve.es que mentre la vaga sigui convocada pels mateixos treballadors de l'aerolínia, els clients tenen dret a reclamar aquestes quanties independentment de la companyia. Un cas diferent seria si la vaga fora de controladors aeris.

Si l'aerolínia avisa amb dues setmanes d'antelació, no ha de compensar

Com a excepcions, l'aerolínia no ha de lliurar aquestes compensacions si informa els usuaris de la cancel·lació "almenys amb dues setmanes d'antelació respecte de l'hora de sortida prevista" o "se'ls informi de la cancel·lació amb una antelació d'entre dues setmanes i set dies respecte de l'hora de sortida prevista i se'ls ofereixi un transport alternatiu que els permeti sortir amb no més de dues hores d'antelació respecte a l'hora prevista i arribar al seu destí final amb menys de quatre hores de retard respecte a l'hora prevista".

Tampoc si se'ls comunica "amb menys de set dies d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista i se'ls ofereixi prendre un altre vol que els permeti sortir amb no més d'una hora d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista i arribar al seu destí final amb menys de dues hores de retard respecte a l'hora d'arribada prevista".

Si ofereix transport alternatiu, pot reduir al 50 % la indemnització

Conforme a l'article 7, la companyia podria reduir aquestes compensacions en un 50 % si ofereix un transport alternatiu al passatger amb una diferència d'hora d'arribada respecte a la del vol inicial "que no sigui superior a dues hores, per a tots els vols de 1.500 quilòmetres o menys". També pot fer-ho en el cas de "que no sigui superior a tres hores, per a tots els vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres vols d'entre 1.500 i 3.500 quilòmetres" o "que no sigui superior a quatre hores" per a la resta de vols.

El TJUE, a més, té un document públic amb sentències destacades sobre els drets dels passatgers, i on es recull una sentència de maig de 2017 que el dret a rebre aquestes compensacions es fa extensible a aquells casos en els quals el vol no sigui cancel·lat, però sofreixi un retard superior a les tres hores de la seva arribada a la destinació final.

Reemborsament del bitllet i altres despeses com a hotels i viatges organitzats

En qualsevol cas, Facua assenyala que els afectats per les possibles cancel·lacions sempre tindran dret al reemborsament íntegre del bitllet "en set dies", o a un transport alternatiu fins al destí final, segons el que es disposa en l'article 8 del Reglament 261/2004.

A més, els usuaris també podran reclamar qualsevol altre tipus de danys, amb independència de la seva naturalesa, que hagin pogut patir a conseqüència de la cancel·lació, com ara hotels, viatges organitzats, vols de connexió i fins i tot danys morals per haver perdut les seves vacances o part d'elles, entre altres possibles suposats.

Si la cancel·lació és pròxima a l'horari de sortida del vol, l'associació recorda que l'article 9 de la normativa europea obliga les aerolínies a oferir als passatgers afectats "menjada i refrescos suficients", allotjament en un hotel si fos necessari i trasllat des de l'aeroport fins a aquest hotel.

Informació sobre compensacions en els panells de l'aeroport

A la llum de la temporada estival i l'elevat nombre de vols que es veuran afectats al juliol, Facua posa èmfasi en la importància que l'usuari sàpiga que té la possibilitat de reclamar. "Les aerolínies no informen els passatgers de quins són els seus drets, i fer-ho és una obligació que estableix el reglament europeu", assenyala Sánchez.

Per això, des de Facua proposen que en les pantalles dels aeroports, al costat de la informació dels vols, aparegui també un missatge que indiqui que els viatgers tenen dret a una indemnització si el seu vol es cancel·la. Això actualment no existeix, segons Sánchez, "i el passatger no té ni la més remota idea que té drets a una compensació econòmica".

La llei en l'actualitat obliga al fet que la companyia informe als clients sobre els seus drets, però no indica com fer-ho, de manera que des de Facua demanen que el Govern s'organitzi amb Aena per a implantar aquests missatges dins dels aeroports.