Enlaces accesibilidad
Sinistralitat

Cap de setmana tràgic a les carreteres catalanes

Per
Set víctimes mortals a les carreteres catalanes aquest cap de setmana

Set persones han perdut la vida en accidents de trànsit a les carreteres catalanes des de divendres passat fins diumenge. Això marca un cap de setmana negre pel que fa a les xifres de sinistralitat, ja que representa el mateix nombre de morts que en tot el mes de març. En total, 57 persones han mort enguany a la xarxa viària interurbana de Catalunya, el que suposa un important augment respecte al mateix període de l'any passat en què van perdre la vida 29 persones en accidents de trànsit.

Abril esdevé el mes amb pitjor sinistralitat d'aquest 2022 amb 4 de cada 10 víctimes. Barcelona ha estat la província amb més morts amb 24 víctimes mortals, seguida de Tarragona amb 14, Girona amb 12 i Lleida ocupa l'últim lloc amb 5 morts per accidents de trànsit. Tot i això, segons Trànsit, aquest cap de setmana s’ha registrat un 12% més de mobilitat.

Cap de setmana negre

Aquest cap de setmana han mort dos motoristes, en sortides de via i sense cap altre vehicle implicat, i quatre conductors de turisme. Hi ha hagut dos xocs frontals, presents en 4 de cada 10 accidents mortals a la xarxa viària, i una sortida de via amb un sol turisme implicat. Quatre dels cinc accidents s’han produït en la franja de tarda i la sinistralitat s’ha produït de forma molt dispersa, en cinc vies diferents.

Un motorista de 62 anys va patir una caiguda a la C-16 a Cercs divendres a la tarda i va ser el primer accident mortal de l'inici del cap de setmana. Dissabte a la tarda, un xoc frontal entre dos turismes a la C-35, a Cardedeu, va deixar dues víctimes mortals, els dos conductors dels turismes, i una passatgera en estat crític.

Els motoristes tenen 6 vegades més risc de patir un accident de trànsit | Climent Sabater

Dissabte a la nit, a la C-55 a Callús, un home de 38 anys va morir en un xoc frontal entre dos turismes. I a la C-233 a les Borges Blanques, un jove de 20 anys va perdre la vida en una sortida de via i posterior xoc contra una tanca. Finalment, diumenge al matí un motorista ha mort en una caiguda a la T-318 a Pratdip.

Creixen les víctimes mortals respecte a l'any passat

El Servei Català de Trànsit ha donat a conèixer que des de l’1 de gener fins al 30 d’abril d’enguany, 57 persones han mort en 48 accidents a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida 29 persones en 29 accidents mortals. Cap destacar que en aquell moment hi havia les restriccions per la covid i que la mobilitat era menor.

Si ho comparem amb abans de la pandèmia, van perdre la vida 54 persones en 52 sinistres mortals fins a l’abril de 2019. Això implica que aquest any solament s'ha produït una víctima mortal més que durant el mateix període que fa tres anys. A més, gairebé la meitat de les 55 víctimes mortals d’aquest any s’han produït durant el mes d’abril, que esdevé el mes amb pitjor sinistralitat d’aquest 2022.

55 persones han mort enguany a la xarxa viària interurbana de Catalunya

55 persones han mort enguany a la xarxa viària interurbana de Catalunya

De les 55 víctimes mortals, 41 eren homes, el que representa un 74% dels morts, i 14 dones. Dels 41 homes morts en accident de trànsit, 33 eren conductors i 7 eren vianants. Pel que fa a les dones, 6 eren conductores, 6 més viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants. Pel que fa als perfils més vulnerables, la sinistralitat del col·lectiu de vianants ha patit una crescuda preocupant, amb 9 víctimes mortals en el que portem d’any. Durant el mateix període de l’any passat, n’havien mort 5 i al 2019 en van morir 6.

De la resta de víctimes vulnerables, 8 eren motoristes i 3, ciclistes. En el cas dels motoristes, es manté la reducció en la sinistralitat d’aquest col·lectiu, atès que el 2021 en van morir 11 durant el mateix període, i 12 el 2019. En el cas dels ciclistes, sí que s’ha produït un lleuger augment, ja que tant l’any passat com el 2019 n’havien mort 2 fins al 30 d’abril.

Barcelona, la demarcació amb més sinistralitat

Si analitzem els morts per demarcacions, 24 s’han produït a Barcelona, 14, a Tarragona, 12, a Girona i 5 a Lleida. A la demarcació de Barcelona es produeix un augment tant respecte a l’any passat com el 2019. En el cas de Tarragona, l’augment es dona respecte a l’any passat, però respecte al trànsit prepandèmia hi ha una lleugera davallada. A la demarcació de Girona, es manté un creixement de la sinistralitat tant respecte al 2021 com el 201. A Lleida es manté una reducció de la sinistralitat vers l’època abans de la pandèmia.

Pel que fa als sinistres mortals, pràcticament en 4 de cada 10 la col·lisió és frontal, el 37,5% tots els sinistres.La via que ha concentrat més víctimes mortals durant aquests primers quatre mesos de l’any és l’AP-7, amb 10 morts. La franja d'edat d'entre els 55 i 64 anys és la que ha registrat més morts, seguida de les persones entre 35 a 44 anys i entre 25 als 34 anys.

Crida a la prudència

Davant aquesta elevada sinistralitat, el Servei Català de Trànsit fa una crida a la prudència i demana la màxima responsabilitat i atenció en els desplaçaments per carretera. S'ha de tenir en compte, a més, que ens trobem en l’inici del bon temps, un període d’elevada mobilitat d’oci durant els caps de setmana, sumat a una mobilitat obligada entre setmana que ja s’ha recuperat plenament després de la pandèmia.