Enlaces accesibilidad

El 'doomscrolling' o l'addicció a consumir continguts negatius

  • Coneix la tendència de consumir notícies negatives de manera compulsiva
  • La psicòloga Beatriz Gil dona l’antídot per no caure en el 'doomscrolling' a 'El Pla B' de Ràdio 4

Per

El 'doomscrolling' o l'addicció a consumir continguts negatius
"Doomscrolling", la tendència de consumir notícies negatives. iStock

Què és fer 'doomscrolling'? Segur que ho has fet alguna vegada, però no saps ni què vol dir la paraula. Aquesta és una tendència que dificulta un ús profitós del temps lliure i personal generant una certa addicció a estar informat i consumir continguts negatius a través d'Internet. Beatriz Gil, especialista en psicologia clínica, t'ofereix la solució per evitar aquesta mala pràctica al programa ‘El Pla B’, presentat per Toni Marín, a Ràdio 4.

Què és el 'doomscrolling'?

El terme 'doomscrolling', compost per “doom”, desesperació i, “scrolling”, desplaçament, és l’acte de passar una quantitat excessiva de temps davant la pantalla consumint i consultant notícies negatives de manera compulsiva.

El resultat d’aquesta mala pràctica són uns algoritmes molt esbiaixats que cada cop t'ofereixen una visió més distorsionada de la realitat. “Quan un s’atura molt en aquest tipus de continguts, pràcticament aquests ho omplen tot. I això és el que provoca el 'doomscrolling'”, comenta el presentador del programa, Toni Marín.

A la llarga, aquesta manera de consumir el contingut de les xarxes pot impactar de forma negativa en la salut mental de les persones. “Incrementa l’ansietat, ens puja el cortisol i pot arribar, fins i tot, a provocar-nos depressió”, afirma la psicòloga.

Les males notícies enganxen

Malauradament, no només a través de la pantalla interessen les males notícies. Anant pel carrer, quan detenen algú o hi ha un accident, el primer que s'acostuma a fer és mirar. “És un costum que tenim dins l’ADN. Quan veus un assassinat vols saber com ho han fet i què ha passat. Però t’has de posar en la pell de la víctima”, diu el presentador.

Les males notícies

Les males notícies enganxen, tant a la pantalla com al carrer.

'Joyscrolling' com a solució

L'experta proposa un antídot per acabar amb el 'doomscrolling': el 'joyscrolling'. Com la paraula indica, “joy” significa alegria, per tant, aquesta nova tendència nascuda a Islàndia, consisteix a promoure bones notícies a partir de buscar activament aquest tipus d’informació. Això fa que el punt de vista d’una persona sigui cada cop més optimista i amb més esperança. “Al cap i a la fi, l’algoritme el crea un mateix”, conclou Beatriz Gil