Enlaces accesibilidad
Mobilitat

Dos mesos de l'AMBici. Saps com funciona?

  • El nou servei de bici metropolità compartida supera els 2.700 usuaris en només dos mesos
  • Ja es pot adquirir l'abonament metropolità per a ús conjunt de l'AMBici i el Bicing
  • Coneix els municipis que han implementat el servei de bici compartida

Per
TMB ha activat la primera estació de transferència a Zona Universitària
TMB ha activat la primera estació de transferència a Zona Universitària

Fa poc més de dos mesos es va llançar el projecte de l'AMBici, un nou servei de bicicleta 100% elèctrica d'alta gamma i compartida. És similar al Bicing, però per als municipis de fora de Barcelona i amb diferents tarifes d'abonament. Des de la seva posada en marxa el 30 de gener, el seu balanç han estat de 2.700 usuaris i 1.850 desplaçaments diaris. A banda, les 7.500 persones que ja s'han descarregat l'app, poden fer l'ús conjunt amb el Bicing.

A l'abril arribarà a 15 municipis

Ara el servei fa un nou salt amb la posada en marxa al Barcelonès Nord i a més municipis del Baix Llobregat, fins a arribar a 15 municipis i 2.600 bicicletes. Durant el mes d’abril, el servei arribarà a Santa Coloma de Gramenet i Badalona i a quatre municipis més del Baix Llobregat (Viladecans, Molins de Rei, Gavà i Castelldefels). Abans de l’estiu, es preveu que s’incorpori a la resta de municipis on està previst (l’Hospitalet de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat i Sant Adrià de Besòs).

L'altra novetat destacada és que ja es pot adquirir l'abonament metropolità, que facilita l'ús conjunt del servei AMBici i del Bicing. Des de principis de març s'han venut, a la plataforma de comerç electrònic de TMB, 92 abonaments metropolitans. La xifra s'espera que incrementi a mesura que es vagin activant les diferents estacions de transferència. La primera ha estat la de la Zona Universitària de Barcelona.

Bona acollida inicial

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) assegura que el total d'usos de la iniciativa puja als 44.416 i que els municipis de major acollida han estat Cornellà i el Prat, amb un 17% dels abonats. A aquests els segueixen Sant Boi (13%), Sant Joan Despí (13%), Sant Just (11%) i Esplugues (10%).

“Celebrem la bona acollida i l’èxit que està tenint aquestes primeres setmanes el servei. Està superant les nostres expectatives inicials”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda. “El seu caràcter metropolità, que supera les fronteres municipals, el converteix en pioner a Europa, i pot servir de referència a altres països. Esperem que, un cop implantat als 15 municipis, esdevingui un punt d’inflexió per a l’ús de la bicicleta a l’àrea metropolitana”, ha afegit.

Imatge de la presentació de la segona fase de desplegament de l'AMBici

Imatge de la presentació de la segona fase de desplegament de l'AMBici AMB

Tot i els bons resultats d'aquest "model d'èxit", la diferència respecte a l'ús del Bicing és encara molt gran, ja que el servei barceloní acostuma a arribar a més d'un milió d'usos mensuals. La implementació del nou projecte encara un llarg camí per consolidar-se com a nou transport interurbà.

La bici pública que connecta Barcelona

L'AMBici es tracta del nou servei de bicicleta compartida que l'AMB va posar a disposició a principis d'any amb l'objectiu de potenciar una mobilitat sostenible als voltants de Barcelona. Està integrat amb el sistema de transport públic col·lectiu de la metròpolis per facilitar la intermodalitat amb el bus, tren, ferrocarril, tramvia i metro.

Actualment, la iniciativa té més de 600 bicicletes, disponibles a Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern. Des de l'AMB es projecta però ampliar a 15 municipis i aconseguir una xarxa de 2.600 bicicletes elèctriques, col·locades en més de dues-centes estacions.

El projecte està gestionat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i està cofinançat amb 7 milions d'euros del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, a través dels fons europeus Next Generation.

Es pot combinar amb el Bicing?

Imagina't que fas un trajecte des del Part de Llobregat (Baix Llobregat) a Sant Antoni (Barcelona) per motius de feina. Per entrar a l'àrea metropolitana utilitzes l'AMBici i després t'has de moure per la ciutat, però, per això, t'has de canviar al Bicing.

Per a aquest cas existeix un abonament que combina tots dos: una tarifa plana de 65 euros/l'any i un cost de 53 euros per una tarifa plana d'ús. La diferència rau en el sistema Bicing i si aquest és una tarifa regular anual o, per contra, es paga per cada viatge.

Inscripció anual del servei

Enguany, en promoció del servei, l'abonament té un cost de 25 euros anuals, tarifa que pujarà als 40 euros el 2024. Amb aquest, la primera mitja hora de trajecte surt gratuïta (tot i que l'any vinent té un cost de 15 cèntims) i després del temps d'ús inicial es cobra 50 cèntims per cada trenta minuts addicionals.

En total, hi haurà set estacions de transferència quan finalitzi la segona fase de desplegament:

  • Barcelona - Esplugues, Zona Universitària (ja activa)
  • Barcelona - Sant Adrià de Besòs, Campus UPC – Diagonal Besòs
  • Barcelona - Sant Adrià de Besòs, La Pau
  • Barcelona - Santa Coloma de Gramenet, Baró de Viver
  • Barcelona - L’Hospitalet de Llobregat, Ciutat de la Justícia
  • Barcelona - L’Hospitalet de Llobregat, Riera Blanca
  • Barcelona - L’Hospitalet de Llobregat, Collblanc