Elena: "No permetré ingerències policials en la direcció política dels Mossos"
- El conseller d'Interior assegura que no compartia amb Estela "el ritme de la feminització del cos"
- Elena arriba a aquesta comissió entre acusacions d'ingerències polítiques dels Mossos
El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, ha defensat a la comissió d'Interior del Parlament de Catalunya la necessitat del relleu del cap dels Mossos, Josep Maria Estela per dur a terme la modernització i l'objectiu de feminització del cos. Elena insisteix a negar les acusacions d'ingerència política i ha reiterat, com ja havia advertit durant la darrera sessió de control del Parlament, que no permetrà "ingerències policials en la direcció política dels Mossos".
No compartien en el "ritme" de feminització del cos
Elena ha justificat, en aquest sentit, cessament de Josep Maria Estela al capdavant de la policia catalana per les "diferències constatades", especialment evidents en la darrera elecció dels nous comissaris. El conseller d'Interior ha aclarit que un dels propòsits, que compartia amb Estela, era la necessària feminització del cos. Ara bé, ha advertit que no coincidien en "el ritme".
Elena ha explicat a la Cambra que un dels propòsits en arribar al Departament era el de substituir l'estructura piramidal de la direcció del cos per "un equip" que funcioni de forma coordinada. L'altre objectiu de què ha donat detalls al Parlament ha estat el de "revertir" que actualment només el 21% dels agents dels Mossos siguin dones".
L'oposició crítica Elena per la inestabilitat dels Mossos
Els grups de l'oposició han retret al conseller d'Interior la politització que ha fet de la policia catalana. El portaveu socialista, Ramon Espadaler, ha lamentat la inestabilitat a què Elena ha conduït els Mossos i s'ha mostrat sorprès perquè no es plantegi la dimissió.
Des de Junts, Mercè Esteba, ha retret la manca d'estratègia al capdavant del cos i l'ha instat a convocar el Consell de Seguretat de Catalunya. Des de Vox, Segio Macian, ha advertit que "cada escàndol compromet la credibilitat del cos". Xavier Pellicer, de la Cup, ha deixat clar que el nomenament de Sallent com a nou cap dels Mossos no els "agrada", assenyalant-lo com a "principal responsable de la repressió de les mobilitzacions post sentència".
El portaveu dels comuns, David Cid, ha assegurat que els mateixos agents "no entenen res" i l'ha avisat que és la darrera oportunitat de donar estabilitat al cos. Matias Alonso, de Ciutadans apunta a "l'excés de desig en el control de la policia" i de tenir una "credibilitat nul·la". Des del grup mixt, Lorena Roldán, ha tornat a demanar la dimissió pel relleu a la cúpula dels Mossos d'Esquadra per "motius polítics" després de les tensions per les continuades desavinences des del seu nomenament.
USPAC demana la destitució del conseller Elena
El sindicat Uspac de Mossos d'Esquadra demana al president de la Generalitat, Pere Aragonès, la destitució del conseller d'Interior Joan Ignasi Elena. En una carta, titllen haver fet servir els mossos "com a moneda de canvi" i consideren que les seves "decisions polítiques influeixen de forma directa al servei i l'operativa policial.
Com s'ha arribat fins aquí?
Des que Estela va pujar al càrrec les discrepàncies amb la conselleria d'Interior han estat evidents. L'última, les diferències en el procés d'implantació les polítiques de feminització de l'estructura del cos va ser decisori.
En el procés de selecció dels sis nous comissaris dels Mossos, Elena va plantejar que entre els sis escollits figuressin les quatre aspirants a la llista, mentre que Estela plantejava que només dues intendents eren aptes. Aquestes designacions es van fer en contra del criteri d'Estela, que formava part del tribunal.