Enlaces accesibilidad
Trànsit

El RACC sol·licita baixar els carrils bici a la calçada per a reduir els conflictes entre ciclistes, patinets i vianants

  • Un 94% dels conductors de patinets de Barcelona no respecten la velocitat permesa en els carrils bici sobre la vorera
  • Els usuaris dels patinets representen menys de l'1% de la circulació, però estan implicats en el 5% dels accidents
  • Enguany ja hi ha dues víctimes mortals usuàries de patinets, una d'elles, un menor de 16 anys

Per
El RACC sol·licita baixar els carrils bici a la calçada

El RACC ha presentat l'estudi "El comportament dels usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) a Barcelona", que analitza el perfil i el comportament dels usuaris de patinets i altres vehicles de mobilitat personal a la ciutat. L'objectiu d'aquest estudi consisteix a comprendre les claus d'aquest fenomen en creixement i proposar recomanacions per a millorar la convivència i garantir la seguretat de tots els usuaris.

Un 94% dels conductors de patinets no respecten la velocitat permesa | Maite Boada

Un 94% dels conductors de patinets de Barcelona no respecten la velocitat permesa en els carrils bici sobre la vorera, gairebé la meitat fan servir auriculars mentre circulen i 1 de cada 4 admet fer servir el telèfon mòbil durant els desplaçaments.

Aquestes dades explicarien l'alta sinistralitat d'aquest tipus de vehicles amb relació a la resta. I és que enguany ja hi ha dues víctimes mortals usuàries de patinets, una d'elles, un menor de 16 anys.

Desconeixen la normativa

Representen menys de l'1% de la circulació, però estan implicats en el 5% dels accidents de trànsit a Barcelona, sent els protagonistes de col·lisió i atropellaments sobretot amb vianants, altres patinets o amb ciclistes. Segons el darrer estudi del RACC amb 600 enquestes i 3.000 observacions directes, el 51% dels usuaris admeten desconèixer la normativa per circular.

S'ha observat que aproximadament la meitat dels usuaris (52%) no utilitza casc, llums o armilla reflectora, una mesura obligatòria en el cas dels vehicles tipus B.

4 de cada 5 usuaris de patinets a la ciutat, procedeix del transport públic, o anava a peu o en bici i fa menys de dos anys que l'utilitzen. Per aquesta raó, el president del RACC creu imprescindible exigir una mínima formació.

Accidentalitat i vulnerabilitat

Segons dades de l'Ajuntament de Barcelona, els accidents amb implicació de VMP són els que més augmenten després dels accidents de motos, encara que l'accidentalitat general baixa.  L'any 2020 es van registrar 598 accidents amb patinets. Respecte a la tipologia dels accidents amb patinets, en primer lloc, se situen les col·lisions (67%), seguides dels atropellaments (17%).

Més de la meitat de les persones que van en patinet (57%) se senten vulnerables quan circulen per Barcelona.

Infraestructures

Els aspectes que millor valoren els enquestats són l'existència de carrils segregats del trànsit (79%), la continuïtat de la xarxa (66%) i la convivència amb els ciclistes (60%). Per contra, els usuaris suspenen l'oferta d'aparcament segur (81%) i de punts de recàrrega (78%).

Recomanacions RACC

  • Necessitat de conscienciació i formació
  • Facilitar el desenvolupament dels VMP i, al mateix temps, realitzar accions per a minimitzar les males pràctiques.
  • Establir senyalització per a subratllar la prioritat d'accés; així com elements de control de velocitat específicament per als VMP.
  • Crear espais d'estacionament en llocs estratègics per a afavorir la intermodalitat amb el transport públic.
  • Realitzar campanyes de convivència amb els diferents mitjans de transport.
  • Desplegament de la xarxa ciclista i de VMP
  • Baixar els carrils bici de la vorera a la calçada per a eliminar els conflictes entre VMP i vianants.
  • Millorar el disseny de la xarxa viària perquè els usuaris de VMP la utilitzin correctament i evitar que s'usi la vorera on no hi ha carril bici per a circular.
  • Facilitar la continuïtat de la xarxa i desenvolupar solucions per als encreuaments més complexos.
  • Instal·lar punts segurs d'estacionament i de recàrrega.
  • Incrementar la seguretat viària
  • Fomentar el coneixement de la normativa bàsica entre la ciutadania.
  • Desenvolupar campanyes informatives per a promoure l'ús d'elements de protecció i les bones pràctiques de seguretat, així com crear mecanismes de control permanent.
  • Establir una assegurança de responsabilitat civil obligatori general.
  • Impulsar el registre de VMP per a minimitzar el risc de robatoris i facilitar la recuperació dels vehicles robats.
  • Impartir educació viària a les escoles amb èmfasis en la correcta circulació amb bicicleta i VMP.
  • Desplegament del patinet compartit
  • Fomentar l'estacionament ordenat i segur. Facilitar que les empreses operadores puguin controlar l'ús correcte dels espais d'aparcament exigint a l'usuari una prova que demostri que ha estacionat el patinet de manera adequada (com, per exemple, una fotografia).
  • Oferir tarifes dinàmiques (per distància en comptes de per temps) per a ajudar a evitar la velocitat excessiva.
  • Facilitar informació compartida per a millorar l'explotació i la gestió del servei.