Els mestres demanen suport davant l'augment d'alumnes amb necessitats especials
- Mestres i vetlladores alerten que no tenen prou formació i recorden que “no són sanitaris”
- Educació estudia incorporar tècnics d’infermeria per garantir una atenció adequada
Les escoles catalanes viuen un augment d’alumnes amb necessitats educatives especials, molts dels quals requereixen atenció sanitària diària.
Mestres i vetlladores alerten que no tenen prou formació i recorden que “no són sanitaris”, fet que genera estrès i situacions de risc | Informa: Àlicia Berjano
Una situació insostenible
El cas de l’Àlex, alumne de primària amb diabetis tipus 1, exemplifica el problema: té assignada una vetlladora sanitària a classe, però no durant el menjador, on poden sorgir complicacions. “Hem tingut algun ensurt”, admet el seu pare, mentre el director del centre reconeix que han hagut de trucar diverses vegades a l’ambulància.
Actualment, les escoles disposen d’una infermera referent al CAP, que fa formació i orientació, però no acompanya els alumnes a l’aula. La responsabilitat recau en vetlladores i monitores, que sovint només han rebut unes hores de formació.
A les escoles bressol, la situació és similar: les educadores han d’atendre infants amb patologies sense ser infermeres, fet que genera “un estrès afegit molt gran”, segons denuncien.
Com a solució, el Departament d’Educació estudia incorporar tècnics d’infermeria a les escoles per garantir una atenció adequada i reduir la pressió sobre el personal docent i de suport. Els professionals reclamen que aquesta mesura arribi aviat per evitar riscos i millorar la inclusió educativa.