Cap de setmana de malson per als usuaris de l'R3
- Diverses avaries causen retards i deixen sense servei els usuaris entre el Vallès i l'Hospitalet de Llobregat
- El 27 de setembre han de començar les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga
Renfe i Adif han informat que al voltant de les 6 de la tarda la incidència a la infraestructura que ha afectat la línia R3 de Rodalies de Catalunya aquest diumenge ja ha estat solucionada. El servei ferroviari ha estat interromput des del matí entre l'Hospitalet de Llobregat (Barcelonès) i la Garriga (Vallès Oriental) després que dissabte el mateix tram ja va patir un problema de naturalesa semblant.
“🚆 Afectacions a mitja dotzena de línies de #Rodalies
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) August 24, 2025
👉 La més greu és a l'R3, que no funciona entre l'Hospitalet de Llobregat i la Garriga | @rruperez
➕ Info: https://t.co/9LGzTawFZM pic.twitter.com/gyLYHDSoFl“
Aquest diumenge, la circulació de trens ha quedat afectada entre les estacions de Parets del Vallès i Granollers-Canovelles i s'han suprimit els serveis amb origen a l'Hospitalet. Això ha deixat sense servei tot el tram de la línia des de l'Hospitalet fins a la Garriga. Un cop arreglada la incidència, Renfe ha anat recuperant les freqüències de pas i restablint la totalitat del servei.
L'R3 sí que ha funcionat des de la Garriga fins a Vic, Ripoll, Puigcerdà i la Tor de Querol. La companyia operadora ha recomanat durant el dia enllaçar amb l'R2 a Granollers per continuar el trajecte cap a Barcelona. També s'ha ofert servei alternatiu per carretera amb parada a Parets del Vallès i les Franqueses del Vallès, i entre Granollers Centre i la Garriga amb un bus llançadora.
Una solució que no ha agradat gens als usuaris perquè l'estació de Granollers Centre, que no presta servei a l'L3, i la de Granollers Canovelles, que és on s'aturen els trens de la línia afectada, estan a una distància de més de dos quilòmetres.
Segons Protecció Civil, la incidència d'aquest diumege ha tingut a veure amb una avaria a la catenària entre Les Franqueses i Parets, i ha passat poc després que es restablís el servei a la línia un cop tècnics d'Adif donessin per arreglat el problema a la infraestructura que dissabte va interrompre la circulació de trens en un primer moment entre les estacions de Montcada Bifurcació i la Garriga, i que es va acabar ampliant al tram entre l'Hospitalet de Llobregat i Les Franqueses del Vallès.
Aleshores també es va habilitar un servei d'autobusos amb algunes parades entre Mollet-Santa Rosa i Centelles en primera instància, i que cap al vespre es va restringir entre Granollers Centre i les Franqueses. Tot això va passar a la tarda, però al matí la mateixa línia ja havia patit retards de fins a 30 minuts per una altra incidència entre Vic i Balenyà, que al migdia va quedar resolta.
Una línia amb vía única
La línia R3, que uneix l'àrea de Barcelona amb el Pirineu, passant pel Vallès, Osona, el Ripollès i la Cerdanya, encara té trams del recorregut amb una sola via. Precisament, està previst que el 27 de setembre comencin les obres de desdoblament en el tram entre Parets i La Garriga, que s'allargaran un mínim de 16 mesos.
Divendres passat Renfe va confirmar que en els pròxims dies adjudicarà el servei de transport alternatiu amb autobusos després que en un tercer intent ha aconseguit rebre ofertes per cobrir tots els trajectes entre Vic, Centelles, la Garriga i Barcelona.
Per convèncer les empreses d'autobusos, l'operadora s'ha vist obligada a incrementar la dotació econòmica fins als 63 milions d'euros. Es tracta d'una xifra superior als 49 milions que oferia anteriorment, però encara per sota de la quantitat que havia anunciat com a dotació pressupostària a principis d'estiu, al voltant dels 68 milions.
Afectacions als trens del sud
Aquest diumenge també hi ha hagut problemes importants a les línies R2 Sud, R13, R14, R15, R16 i R17 a causa d'un tren que s'ha avariat entre les estacions de Cunit i Cubelles. La incidència ha obligat a desallotjar el passatge del comboi a Sant Vicenç de Calders i durant unes quantes hores els trens han hagut de circular per una sola via, cosa que ha provocat retards superiors als 30 minuts.
“Els trens circulen amb demores que poden superar en alguns casos els 30 minuts a causa d'una incidència a la infraestructura entre Sant Vicenç de Calders i Cunit. Tècnics d'Adif treballen en la seva resolució.“
— R2 Sud Rodalies (@rod2sudcat) August 24, 2025
Renfe assegura que en tot moment ha informat els usuaris de totes aquestes afectacions pels canals habituals i que s'ha treballat amb diligència per resoldre els problemes el més aviat possible, tenint en compte que som en ple mes d'agost i la disponibilitat d'autobusos i conductors per muntar dispositius alternatius per carretera és menor a la de la resta de l'any.